A Volkswagen bemutatta az eddigi legtisztább üzemű TDI-motort. Már az első tesztutak is bizonyítják a Volkswagen-technológiában rejlő potenciált, amely elsősorban a nitrogénoxidok mennyiségét csökkenti drasztikus mértékben. Az új kétliteres, közös nyomócsöves dízelmotor egy Jettában dolgozik és nitrogénoxid-tárolós katalizátorának köszönhetően a világ legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásait, vagyis a kaliforniai „Tier 2 / Bin 5” normát is teljesíti. A nitrogénoxid utókezelésre felkészített, „Clean TDI” Jetta első éles bevetésére 2008 folyamán kerül majd sor az Egyesült Államok területén.
Az egész koncepció központi témája a nitrogénoxidok redukciója. A wolfsburgi mérnökök a motor belső továbbfejlesztésével és új kipufogógáz utókezelési eljárással érték el ezt a célt. Az eredmény: akár 90 százalékkal kevesebb nitrogénoxid-kibocsátás (NOx).
Erre a drasztikus mértékű csökkentésre a Kaliforniában és még négy másik észak-amerikai államban (Massachusetts, New York, Vermont, Maine) érvényben lévő „Tier 2 / Bin 5”norma teljesítéséhez volt szükség. Ez a szabvány ugyanis mérföldenként mindössze 70 milligramm NOx-kibocsátást engedélyez. E határérték eléréséhez pedig teljesen új kipufogógáz tisztítási módszerekre van szükség. Éppen ezért a Volkswagen kifejlesztett két új rendszert, amelyek a kipufogórendszerben az oxidációs katalizátorhoz és a részecskeszűrőhöz csatlakoznak.
A Passat-kategória alatti járművekhez egy NOx-tároló katalizátort tesztelnek. Ez megköti, „felszívja” a nitrogénoxidokat, akárcsak egy szivacs, így magas hatásfokot ér el. Akárcsak a részecskeszűrő, ez a rendszer is folyamatos időközönként – anélkül, hogy a vezető ebből bármit is észre vehetne – kitisztul. Ilyenkor a motorvezérlés pár másodpercre üzemmódot vált.
A nagyobb és nehezebb típuscsaládok pedig az úgynevezett SCR-katalizátort (Selective Catalytic Reduction) kapják. A fő szerepet itt egy folyékony adalék, például az AdBlue játssza, amelyet egy kiegészítő fém- vagy műanyagtankban kell szállítani az autó fedélzetén. Ez 32,5 százalékban karbamidból áll és egy mérőszelep folyamatosan pumpálja a kipufogórendszerbe az SCR-katalizátor előtt. Az adagolás mértéke a mindenkori kipufogógáz mennyiségnek megfelelő.
A karbamidot egy finom rács porlasztja, majd a forró kipufogógázban ammóniává alakul már a katalizátor előtt. Ott reagál a nitrogénoxidokkal és nitrogénre, illetve vízre bontja azokat. A tiszta ammóniával szemben az AdBlue nem mérgező, szagtalan és biológiailag lebontható. A Volkswagen úgy szeretné kialakítani a kiegészítő-tartályt, hogy két kötelező szervizlátogatás között kitartson az adalékanyag mennyisége – így elég lenne a szervizben feltölteni a tartályt. Az amerikai szabályozásoknak megfelelően a teljes rendszernek legalább 150 ezer mérföldig teljesen működőképesnek kell maradnia.
A BLUETEC a német Volkswagen, Audi és DaimlerChrysler autógyártók összefogása a dízelmotorok további népszerűsítésére az Egyesült Államokban. A részt vevő német gyártók meggyőződése, hogy a dízelmotor – különösen a jövőbeni gazdasági és politikai viszonyok közepette – a keveset fogyasztó és tiszta alternatív hajtásrendszer a jövő számára. Mindegyik résztvevő gyártó a közös BLUETEC név alatt, ám egyénileg dolgozik a szigorú károsanyag-kibocsátási szabályok betartásához szükséges technológiák kifejlesztésén, illetve a járművek értékesítésén.
Az USA-ban egyértelműen a Volkswagen számít dízel-úttörőnek, hiszen már több mint 800 ezer dízel Volkswagen talált gazdára ott.