Gazdasági elemzések szerint az utak amortizációja évi 120-150 milliárd forintba kerül. Az előző évek elmaradásait és a szükséges fejlesztéseket is figyelembe véve legalább mintegy 150 milliárd forint kellene. Ám a 2006. évi költségvetésben – az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat helyébe lépő útpénztárban –, hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához, ennél jóval kevesebbet irányoztak elő. Az országos közúthálózat (sztrádák nélkül) fejlesztésére (rekonstrukcióra és építésekre), fenntartására s üzemeltetésére a büdzséből 85,7 milliárd forint jut, amelyet EU-s források egészítenek ki. Az előbbi felosztásáról a gazdasági tárca a héten dönt – értesültünk.
Ez azonban az állagmegóvásra sem elég. Pedig a hazai közúthálózat burkolatának közel harmada minőségileg már így sem megfelelő, tíz százaléka balesetveszélyes. A 7300 kilométeres országos főúthálózat 40 százalékán zavarja a forgalmat az útburkolat hibája, egyenetlensége, elégtelen teherbírása és nyomvályúk miatti deformáltsága. A közel 23 ezer kilométeres mellékúthálózaton még roszszabb a helyzet, bár ennek „csak” 28 százaléka nem megfelelő a forgalom számára, de ebből több mint háromezer kilométeren burkolathiba miatti veszélyre figyelmeztető táblákat tettek ki. Az 5700 híd közül 384 teherbírása nem megfelelő, 868 híd szélessége elégtelen, a rossz műszaki állapot miatt pedig 963 azonnali felújításra szorul. Információink szerint az idén a beavatkozásokra (út- és hídépítésekre, -felújításokra, -megerősítésekre) összesen 50,147 milliárd forintot terveztek, ebből az EU-s források (a rop és a kiop révén) együttesen 19,144 milliárd forintot tesznek ki. Mindez megközelítően 404 kilométert érint. (Az adatok a 11,5 tonnás járművek korlátozás nélküli forgalmát lehetővé tévő burkolatmegerősítési munkákat is tartalmazzák.) A 11,5 tonnás burkolatmegerősítési programba az országos közúthálózat mintegy 30 ezer kilométeréből különböző paraméterek alapján jelölték ki a 7400 kilométer „törzshálózatot”. Magyarország a csatlakozási szerződésben vállalta, hogy a megerősítéseket 2008-ig 2265 kilométeren, ezen belül 2006-ig 1805 kilométeren megvalósítja. Az elmúlt évben 62,1 kilométert fejeztek be, nagyrészt kiopos finanszírozással, de a további munkálatok is jól haladnak. A programot az EU társfinanszírozásával, valamint EIB-hitelből fedezik. A jelenlegi legnagyobb ilyen burkolatmegerősítés a 35-ös főút Nyékládháza– Debrecen közötti szakaszánál van. A munka várhatóan az első fél évben fejeződik be.
A 2008. december 31-i derogációig fennmaradó mintegy 1300 kilométer tervezésének, kivitelezésének előkészületei is jól haladnak, sőt egyes munkák már elkezdődtek. A beruházások előkészítése 25-30, a megvalósítás pedig 10 százalék körüli állapotban van. A látványos, nagy munkák 2007-ben indulnak. Ezek közé tartozik például a 8-as főút Ajka és országhatár közötti szakaszának a megerősítése; a 4-es főút Monort és Pilist elkerülő szakasza, valamint Szapár és Karcag közötti megerősítése, s a 85–86-os főút csornai elkerülő része.