Áremelésekkel köszöntött be a 2012-es esztendő az autósok-motorosok számára is, hiába csökkentek a regisztrációs adó-tételek a gépkocsiknál, nagyon kevés embert érintenek ezek a változások (az értékesített újautók harmada külföldre kerül, azaz nem itthon helyezik őket újonnan forgalomba). Az ÁFA-kulcs emelkedése (25-ről 27%-ra) előbb-utóbb minden autózáshoz kapcsolódó szolgáltatás (mosatás, karbantartás, stb.) jelentkezni fog. Nézzük a részleteket!

KGFB

Hiába csökkentek abszolút értékben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás átlagos díjai, arra – baleseti adó címen – 30%-os adót vetett ki a kormány. Valakinek még a váltás ellenére is emelkedtek a költségei, de azok is szép számmal vannak, akik jelentős “olcsóbbodást” tapasztaltak.

Cégautók adója

A céges használatú személyautók, továbbá a magántulajdonban lévő, de költségelszámolás alapján céges használatú autók adója nem csak emelkedett, de bejött a képbe a gépjárművek károsanyag-kibocsátási besorolása és teljesítménye alapján számolandó korrekció.

Regisztrációs adó

A “regadónál” is megfigyelhető, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású autókat részesítik előnyben. A 2011-ben érvényben lévő díjakhoz képest csökkentett értékeket tartalmazó táblázatot kibővítették egy „Euro 5-ös vagy annál jobb” oszloppal, jelentősen, 190 000 forintról 76 000 forintra csökkentették a hibridek után fizetendő sarcot, és eltörölték az elektromos autók regisztrációs adóját. A szándék jó volt, az új rendszer bevezetése azonban nem ment zökkenőmentesen, hiszen Euro 5-ös besorolású autót az év elején nem lehetett forgalomba helyezni, mivel a számítógépes rendszert nem készítették fel az Euro 4-esnél jobb autók kezelésére. Arról nincs hír, hogy az e miatti extra költségeket (ügyintézés miatti utazás, feleslegesen elpocsékolt munkaidő, nem is beszélve a hiányzó autó miatti problémákról) megtérítené-e bármelyik hivatal. Ez már csak azért is bosszantó, mert sokan a 2011 év végén vásárolt autó forgalomba helyezésével megvárták a januárt, az alacsonyabb regisztrációs adó miatt.

Átírási költségek

E téren nem a környezetvédelmi elv érvényesül, azaz a fiatal, és kevésbé szennyező autók tulajdonosainak kell többet fizetniük. Az évjáraton kívül még a teljesítmény is növeli a díjat. Az eredetiségvizsgálat díjai nem változtak.

Autópálya díjak

Az áremelés mellett egyszerűsítették az autópálya-díjtáblázatot, a személyautók kategóriájának négynapos matricájának törlése azonban sokakat érzékenyen érinthet. Szerencsére nem törölték el az ingyenes szakaszokat, azaz a nagyobb városokat elkerülő és a budapesti bevezető szakaszokat továbbra is díjmentesen lehet igénybe venni.

Üzemanyag árak

Az általános és jelentős drágulásra ráerősített a gázolaj jövedéki adójának emelése (97,35-ről 110,35 Ft/literre), így ez az üzemanyag tartósan drágább marad a 95-ös benzinnél. Utóbbi drágulása maga után húzta az E85-ös és az autógáz árát is.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!