Az Unióban érvényben lévő irányelv szerint a tagállamoknak meg kell felezniük a közlekedési balesetben meghalt emberek számát, a Közlekedési Bizottság szerint azonban jelenleginél sokkal keményebb eszközöket kell bevetni ennek a célnak az elérése érdekében.
Konkrét terveket is tartalmaz a javaslat, például a lakóövezetekben és a bicikliút nélküli egysávos városi utakon 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetése a 14 év alatti gyermekek esetén a halálesetek számát 60, a súlyos sérülések számát 40 százalékkal csökkentené a felmérések szerint. Természetesen a gyermekek közlekedési oktatását a lehető legkorábbi időpontban el kell kezdeni. Az autóvezetőknek tízévenként (65 év felett ötévenként) látásvizsgálaton kellene részt venniük, a hivatásos és a kezdő jogosítványos (első két év) sofőrök számára minden tagállamban tilos lenne az alkoholfogyasztás. A járművekben az utasok számának megfelelő mennyiségű fényvisszaverő mellénynek kellene lennie, és a motorosoknak, kerékpárosoknak sötétedés után mindenhol viselniük kellene láthatósági ruházatot.
Természetesen az infrastruktúrán is jelentős változásokat kell végrehajtani, az út melletti védőkorlátokat a motorkerékpárosok védelme érdekében dupla szalagokra kellene cserélni, és Uniós szinten harmonizálnák a KRESZ-t és a közúti táblákat is.
Amint látszik, Magyarország néhány tekintetben már ma is a szigorúbb előírásokat használja (alkoholfogyasztás, láthatósági mellény, orvosi ellenőrzés), de különösen az infrastruktúra területén komoly lemaradásunk van. Nem is beszélve az esetleges táblacserék költségéről.