A 105 kilométeresre tervezett teljes M0-s körgyűrűből eddig 32 kilométer készült el – mondta lapunk érdeklődésére Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. szóvivője. Az M1–M5-ös közötti déli szektor 1988 és 1994 között épült meg.

Hosszú szünet után az idén novemberben tovább bővül a körgyűrű. Ezúttal az M5-ös és M3-as sztrádák által határolt keleti szektoron adnak át két szakaszt: mégpedig az M5-ös és 4-es főút közötti 12,7 kilométernyi, valamint a 4-es főút Üllőt és Vecsést elkerülő mintegy 13 kilométernyi kétszer kétsávos gyorsforgalmi utat. Az előbbi építése 33,8, az utóbbié 12,5 milliárd forintba kerül, amelyet a költségvetésből finanszíroznak.

A keleti szektor folytatása is startra kész. A közel 40 kilométeres szakasz 335 millió eurós összköltségének 85 százalékát az EU kohéziós alapja, a fennmaradó részt pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hitele – kiváltva ezzel az EU-s támogatáshoz szükséges költségvetési hányadot – biztosítja. A beruházások tervezett befejezési határideje 2007 vége.

Az első ütem – a 4-es főút és M3-as autópálya közötti 26,5 kilométer – kivitelezési terve július 1-jére, a második ütemet jelentő M0-s gödöllői bekötésé (M31-es) pedig novemberre készül el. Az előbbi projekt építési engedélyre vár, a kisajátítási eljárások is elkezdődtek. Az NA Rt. reményei szerint a közbeszerzést követően ősszel aláírhatják a kivitelezési szerződést, és indulhat az építés.

A társaság a keleti szektor megépültéig tervezi az M0-s elsőként elkészült, déli szektorának bővítését is. A 2×2 sáv (elválasztó sáv nélkül) ugyanis a jelenlegi forgalomhoz képest kevésnek bizonyul. Ezért már készítik elő az M1–M5-ös közötti szakasz fejlesztését. Elképzelhető, hogy 2007-ben már 2×3 sávossá (plusz leállósáv) válik.

Az M0-s északi szektorának az M3-as és a 10-es főút közötti szakasza nagy részét az új 2-es út jelenti. A még hiányzó északi Duna-híd (az M2-es és a 11-es út között) megépítésére indított közbeszerzési eljárásban a közeljövőben lesz eredményhirdetés. A beruházás pedig a tervek szerint szintén 2007-re készül el. Ezt követően a körgyűrűből már csak a 10-es út és M1-es sztráda közötti nyugati szektor hiányzik majd.

A sztrádatörvény szerint a 10-es és 11-es főút közötti autóút a 2003–2007 között előkészítendő projektek között szerepel. Az Unitefnél már készül is a tanulmányterv. A körgyűrű teljes összezárásához ezenkívül hiányzó – a törvényben sem szereplő – rövid szakasz még csak a szakmai egyeztetések szintjén tart. A domborzati viszonyok és a sűrűn lakott területek miatt keresik a megfelelő technológiát.