Az idei első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest háromezerrel kevesebb autó talált gazdára a magyar piacon a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) összesítése alapján. A 8,4 százalékos zsugorodás ellenére az importőrök nem borúlátók.
Győző Gábor, az MGE elnöke szerint a decemberi váratlan keresletélénkülés szívta el az első negyedéves piac egy részét. Az előre hozott vásárlásokat pedig a január elsejétől bevezetett új, magasabb szintű regisztrációs adó okozta. Emellett azt is figyelembe kell venni a tegnap kiadott statisztikával kapcsolatban, hogy az MGE listáján nem szerepel a már nem tag régi (Hyundai Autó Hungary) és a még nem tag (Hyundai Motor Hungary) új Hyundai importőr vállalat teljesítménye. Az előbbi nagykereskedőként 133, az utóbbi 127 személyautót adott el március végéig.
A legérdekesebb azonban az, hogy a tíz legtöbbet eladó márka közül csak az első négy értékesítése nem csökkent, s mögöttük is erőteljes az átrendeződés. A legfigyelemreméltóbb az egy éve még a 3. helyen állt Renault viszszaesése és a Skoda dinamikus növekedése. A luxuskategória – a Saab kivételével – szintén jelentőset lépett előre, ám az összértékesítés 90,6 százalékát még mindig a kisautók, az alsó középkategória és a kis egyterűek adják.
A minikből mintegy 900-zal, a kiskocsikból 3100-zal fogyott kevesebb, igaz, az alsó középkategória körülbelül 800-zal többet adott el. A tavaly október közepén piacra lépett Dacia Logan értékesítésével elégedett az importőr, ugyanakkor Győző Gábor szerint az új Suzuki Swift iránt túl-kereslet figyelhető meg. Noha csupán február végétől kapható az új Swift, a Magyar Suzuki új modelljéből 2846 talált gazdára. Az Ignis továbbra is sikeres – emelte ki Tihanyi Tamás, a cég PR-vezetője –, de a Wagon R+ iránt jelentősen csökkent a kereslet azóta, hogy a gyártást tavaly a lengyelországi Gliwice Opel-gyárába helyezték át. Egyelőre nincs szó az ottani gyártmány importjáról, különösen amiatt, hogy a tavaly Esztergomban készült modellekből még van raktáron.