Mindenekelőtt természetesen örvendetes, hogy mind a személysérüléses, mind pedig a halálos kimenetelű közlekedési balesetek kimutatása is javuló tendenciát mutat, a pandémia okán foganatosított korlátozások miatt azonban jóval gyérebb is volt a forgalom. Az emberek egyszerűen nem utaztak annyit, mint akár csak egy évvel korábban, kevesebb volt a kirándulás, a jövés-menés, így fordulhatott elő, hogy minden (!) megye pozitív mérleggel zárt. Míg 2019-ben országosan 16 627 személysérüléses és 530 halálos kimenetelű közlekedési baleset történt, addig tavaly 13 745 (-17,33%), illetve 419 (-20,94%) alkalommal intézkedtek a hatóságok ebben a két esetkategóriában.
A személysérüléses balesetek területi szervek szerinti bontásából kiderül, hogy 30,4%-os javulással Komárom-Esztergom megye a listavezető, megelőzve Győr-Moson-Sopront (-25,2%) és Fejért (-22,7%), a lista másik végén pedig Veszprém (-4,6%), Tolna (-4,8%) és Jász-Nagykun-Szolnok megye (-5,4%) található. A tragikus kimenetelű balesetek hasonló összesítésében Győr-Moson-Sopron (-52,4%) szolgál a legjobb példával, ugyanakkor például Nógrádban 42,9%-kal romlott a fekete statisztika.
A személysérüléses balesetek kiváltó okait vizsgálva egyértelműen a gyorshajtás áll az első helyen (4669 baleset, 34%), majd az elsőbbségi jog (3296, 24%) és a kanyarodás (2214, 16%) következik, lefedve az esetek mintegy háromnegyedét. A baleseteket 65%-ban (8992) személyautók okozzák, majd igen érdekes módon a kerékpárok (1615, 12%) következnek a vétkesek sorában, mögöttük a tehergépkocsik (1053, 8%), a motorkerékpárok (603, 4%), a gyalogosok (593, 4%), a segédmotorok (500, 4%) és az autóbuszok (122, 1%) következnek, 267 baleset (2%) az okozói besorolást illetően pedig az „egyéb” kategóriába tartozik.
Magyarország a 6. helyen!
A globális gépjárművezetői képzésekkel és a közlekedést érintő felmérésekkel foglalkozó Zutobi elkészítette a világ legbiztonságosabb országainak listáját. A szervezet a halálos kimenetelű közúti balesetek, a megengedett legnagyobb sebesség (város és sztráda), a biztonsági öv használata és a legális véralkoholszint alapján világította át az országokat. A végeredmény Norvégia abszolút sikerét hozta (8,21 pont), megemlítve, hogy a skandináv országban 100 ezer főre vetítve mindössze 2,7 közlekedési haláleset történik, illetve hogy a biztonsági övet az autósok 95,2%-a kapcsolja be. A listán Japán (7,89), Svédország (7,87), Észtország (7,84) és Izland (7,81) után hazánk következik 7,71 ponttal, megelőzve Moldovát (7,63), Csehországot (7,36), Örményországot (7,35) és Izraelt (7,32). A világ legbalesetveszélyesebb országainak dobogóján Dél-Afrika (3,23), Thaiföld (4,35) és az USA (5,09) található.
Adatforrás: ORFK Közlekedésrendészet