A közlekedés biztonsága mindannyiunk érdeke. Számtalan, a közelmúltban készült felmérés azt mutatja, hogy a közúti balesetek döntő többsége a járművezetők hibájából következik be. Az országút biztonságára nézve a legfontosabb szereplő a gépjárművezető, akinek gyakorlata sokban meghatározza egy baleset kimenetelét.

A biztonság kérdése kulcsfontosságú a Scania számára, ezért a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével összefogásban egy közlekedésbiztonsági konferenciát kezdeményezett.

Az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) központjában szervezett konferencián a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nevében Felsmann Balázs, infrastruktúráért felelős szakállamtitkár mond beszédet a közlekedésbiztonság javításának érdekében megtett és tervezett kormányzati lépésekről. Ezt követően az ORFK részéről Gégényi István rendőr alezredes beszél a tehergépjárművek biztonságos közlekedésének témájában, majd a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese, Karmos Gábor ismerteti a közúti fuvarozók szerepét a fenntartható közúti biztonság szemszögéből.

Bengt Thorsson, a Scania regionális ügyvezető igazgatója (Magyarország, Csehország, Szlovákia) a multinacionális vállalatok összefogását mutatja be a Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető (YETD 2007) versenyén keresztül. A svéd vállalat vezetője hangsúlyozza: „A biztonság kérdése kulcsfontosságú a Scania márkanév számára és egyben üzleti filozófiánk egyik alapvető része is. A Scania küldetése, hogy tehergépjárművei biztonságosságát és  hatékonyságát folyamatosan fejlessze és a Scania vezetőképzés révén a tehergépjármű-vezetőket a biztonságos és üzemanyag-takarékos vezetésre képezze.”

A konferencia második felében Dr. Kőfalvi Gyula, az IRU (Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete) Közúti Biztonsági Bizottságának elnökének moderálásával a téma számos szegmensének szakértője kerekasztal-beszélgetésen vitatja meg a közúti biztonság jelenének és jövőjének kihívásait. A kerekasztal-beszélgetésen Gégényi István rendőr alezredes, Karmos Gábor, az MKFE főtitkár-helyettese, Dr. Nagy Vincze, a győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének vezetője, Szilágyi Miklós, a GKM Közlekedésszabályozási főosztályának vezető főtanácsosa, Dr. Ruppert László, a Közlekedéstudományi Intézet igazgatója, Dr. Szakács Zoltán, alváskutató főorvos, és Johan Lunden, a Scania Közlekedésbiztonsági szakértője vesz részt.

A konferencia keretein belül a Scania bemutatja a 2005 után hazánkban második alkalommal megrendezett YETD (Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető) versenyét. Az idei verseny a GKM fővédnöksége, az OBB és az MKFE védnöksége alatt kerül megrendezésre. A kamionpilóták elismertségének növelésének, és a professzionális tehergépkocsi-vezetőképzés fontosságának üzenetével megrendezett versengést hazánkban a Shell, a Michelin, a Schmitz Cargobull, a G+F, a Camion Truck&Bus és a Blaupunkt támogatja.


A Scania 2007.évi  Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető versenye

A 2007. évi Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető verseny (Young European Truck Driver) a Scania világszinten megrendezésre kerülő közúti biztonsági versenye és kampánya, melyet az Európai Bizottság Közlekedésügyi Igazgatóságának hozzájárulásával, az IRU-val partnerségben, a Michelin és a Shell támogatásával rendez meg.

A 2007. évi verseny az Európai Bizottság nagyra törő útbiztonsági céljával összhangban kerül megrendezésre, mely szerint a közúti balesetek ma elfogadhatatlanul magas számát 2010-re a felére csökkentsék Európában.

A verseny szorosan kapcsolódik a hivatásos gépjárművezetői oktatásra vonatkozó EU-irányelvhez, mert a fiatal gépjárművezetők vezetési gyakorlatának és biztonságtudatának fejlesztésére irányul. A cél, hogy szakértelme és vezetési képességei alapján megtaláljuk Európa legjobb fiatal kamion pilótáját. A Scania idén immár a harmadik alkalommal – Magyarországon másodszor rendezi meg ezt a versenyt, mely a legnagyobb nehézgépjármű-vezetői versenynek számít Európában.

A 2007. évi verseny minden 1972-ben vagy azután született nehéz tehergépjármű-vezetőhöz szól, függetlenül attól, hogy milyen típusú teherautót vezet. A versenyen 24 Uniós tagállam, valamint Norvégia, Svájc és Törökország fiatal gépkocsivezetői vehetnek részt. Valamennyi ország helyi és regionális versenyeket rendez, hogy kijelölhessen egy győztest, aki a 2007. szeptemberben Svédországban megrendezendő Európai Döntőben képviselni fogja országát. Itt dől el, hogy a biztonságos vezetési szakértelem és a biztonságra való odafigyelés versenyében ki nyeri el a legjobb Fiatal Európai Tehergépkocsi vezető címet. Mintegy 18 000 fiatal gépkocsivezető jelentkezésére számítunk egész Európából.

A YETD 2007 verseny Magyarországon három részből áll:

Első rész: alkalmasság felmérése: Elméleti teszt a közlekedési szabályokról, a tehergépkocsi műszaki jellemzőiről, az üzemanyag-gazdaságos vezetésről, veszélyes anyagok szállításáról, a biztonságos üzemeltetésről,  stb.

Második rész:  a két területi elődöntő Veszprémben és Szegeden lesz, április 20-21-én illetve május 11-12-én, ahol manőverezési, üzemanyag-takarékos vezetési feladatokat kell teljesíteniük a versenyzőknek.

Harmadik rész: országos döntő – 2007. június 1-2.:  Gyakorlati teszt: manőverezés, üzemanyag-takarékosvezetés, elindulás előtti ellenőrzés, elsősegélynyújtás.

Az országos szintű fordulók győzteseit meghívják az európai döntőre, amelyet a Scania södertälje-i központjában rendeznek meg 2007. szeptemberében Svédországban.