Indulás előtt nemcsak az utazótáskák tartalmát kell gondosan összeállítani, és az autót felkészíteni a havas utakra, valamint a zord időjárásra. Hiába van a családban akár több bankkártya is, egy külföldi utazáshoz mindenképpen szükséges lesz valamennyi készpénz. A valutaváltást ne hagyjuk az utolsó előtti napra, hetekkel korábban kezdjünk körülnézni a piacon, és keressük meg a legkedvezőbb árfolyammal dolgozó (hivatalos) pénzváltót. Ügyeljünk arra, hogy ha bevásárlóközpontban vagy utcán váltunk valutát, mindenképpen ajtóval leválasztott helyiségben intézzük az ügyletet lehetőleg úgy, hogy rajtunk és a kiszolgáló személyzeten kívül senki más ne lássa, mennyi pénz cserél gazdát. A váltást követően azonnal tegyük el a pénzt a táskánkba, ne menet közben számolgassuk, megvan-e mind.
Utazáskor a pénzt soha ne tegyük a bankkártyák mellé, hogy ha megtörténik a legrosszabb, és eltűnik a poggyászunk, legalább készpénzünk legyen, amiből, mondjuk, haza tudunk telefonálni, vagy el tudunk jutni a szállásig.
A valuta mellett a legfontosabb „bepakolnivaló” az utasbiztosítás, amit sajnos még mindig nagyon sokan „otthon felejtenek”, azaz meg sem kötnek. Pedig már akár napi és fejenkénti pár száz forinttal biztonságban tudjuk magunkat és szeretteinket egy külföldi utazás során elszenvedett baleset, ránk törő betegség vagy poggyászlopás estén. Biztosítások közül a minőségi szolgáltatásokat keressük, melyek egyik fő ismérve, a 0-24 órás, magyar nyelvű assistance szolgáltatás. Azaz ha baj történik, elég a (gondosan elrakott, felírt, megjegyzett) telefonszámot felhívnunk, és a vonal másik végén jelentkező ügyintéző segít: tanácsokkal, információkkal, de szükség esetén elkalauzol minket a legközelebbi kórházba is.
Mi a teendő külföldi baleset esetén?
– Legfontosabb, hogy haladéktalanul értesítsük biztosítónk assistance központját, adjuk meg nevünket, utasbiztosításunk kötvényszámát, telefonszámunkat, melyen elérhetők vagyunk. Ez két okból is nagyon fontos. Az egyik, hogy ennek elmulasztásakor a biztosító igen alacsony összegben korlátozhatja a kártérítés mértékét, a másik pedig, hogy az assistance központ teljes körű felvilágosítást fog nyújtani, és innen valóban értékes segítséget kaphatunk, ha bajba kerülünk.
Az assistance központok jellemzően a hét minden napján, 0-24 óráig az ügyfelek rendelkezésére áll, szükség esetén információt, segítséget nyújt a bajban, bármilyen kár éri a biztosítottat vagy a vagyontárgyat. Léteznek úgynevezett Autó Assitance biztosítások, amelyek akkor nyújtanak segítséget, ha egy külföldön elszenvedett baleset vagy műszaki hiba következtében az autó menetképtelenné válik. A magyar nyelvű telefonos segélyszolgálat eligazítást ad abban, hogy kihez forduljunk ilyen esetben, hol található a legközelebbi megbízható szerviz és hogyan tudjuk hazajuttatni az autónkat. A kiegészítő biztosítás természetesen fedezi az ezzel járó váratlan kiadásokat is – tanácsolta Kádár Péter, az Allianz Hungária Zrt. életbiztosítási igazgatója.