A gépjármű-tulajdonosoknak egy hónapjuk van arra, hogy eldöntsék, maradnak-e eddigi biztosítójuknál, vagy átpártolnak valamelyik konkurenshez. Valószínű, hogy a biztosítók tarifái idén sem lesznek áttekinthetőbbek a laikusok számára, mint tavaly, ezért érdemes körültekintően tájékozódni, esetleg szakember bevonásával mérlegelni a lehetőségeket. Mivel az árverseny miatt valószínűleg ismét egymás alá licitálnak majd a biztosítók, jó eséllyel megtérül majd a tanácsadás díja, amelyet – amennyiben van internet-hozzáférésünk – akár teljesen meg is spórolhatunk: a világhálón számos portálon van alkalmunk ingyenesen összehasonlítani az egyes ajánlatokat.
A társaságok ajánlatainak mérlegelését követően kell döntenünk arról, hogy maradunk-e eddigi biztosítónknál, vagy átpártolunk a számunkra kedvezőbb kondíciókat kínáló társasághoz. Hoványi Sándor, a MABISZ gépjármű-biztosítási tagozatának vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy mindkét esetben kiemelten fontos a törvény által szabályozott időpontok betartása, egyéb esetben ugyanis nemcsak a kedvezőbb ajánlattól eshetünk el, hanem megszűnhet a bónuszkedvezményünk, s így akár a sokszorosába is kerülhet gépjárművünk felelősségbiztosítása.
„A szerződőnek a biztosítási év végére (december 31-re) történő írásban benyújtott felmondásával lehet biztosítót váltani. A felmondási idő 30 nap. A felmondásnak legkésőbb december 1-jén éjfélig kell beérkeznie a szerződést kezelő biztosítóhoz. Ha a felmondás nem felel meg az előbbi jogszabályi követelményeknek, a régi szerződés hatályban marad a következő évre is. Akik nem mondják fel, vagy nem szabályszerűen mondják fel szerződéseiket, azok számára a szerződésüket kezelő biztosító által október 30-án közzétett díjak szerint marad hatályban a szerződésük” – tette hozzá a szakember.
A MABISZ külön felhívja a figyelmet arra is, hogy a díjfizetés megszüntetésével nem lehet biztosítót váltani, ugyanis ebben az esetben a szerződés díjnemfizetés miatt szűnik meg, és így az addig megszerzett bónuszkedvezmény elvész, csak a malus (pótdíj) marad érvényben. Ilyen esetben ráadásul az új szerződést csak a megszűnt szerződést kezelő biztosítónál lehet ismét megkötni, a más biztosítónál megkötött szerződés ugyanis érvénytelen lesz.
Mennyit spórolhatunk?
Az idei évre vonatkozó tarifákat ugyan csak lapzártánk után, október 30-án tették közzé két országos napilapban, az előzetes becslések szerint azonban a tavalyi évhez hasonlóan (lásd táblázatunkat) éves szinten akár tízezreket is megspórolhatunk. Igaz, ehhez érdemes hozzátenni, hogy egyes közgazdászok szerint 3-5 százalékkal drágulnak általában a biztosítási díjak. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint azonban már pár ezer forintos megtakarítás érdekében is sokan hajlandók váltani, s az élet minden területén érzékelhető megszorítások miatt idén még szembetűnőbb lehet ez a tendencia. A biztosítási szakemberek tavaly közel egymillió átlépőre számítottak, és jóllehet, ezzel erősen túlbecsülték a váltók számát (nem hivatalos adatok szerint nagyjából 300 ezren váltottak biztosítót), idén minden bizonnyal többen veszik a fáradtságot a számukra legjobb ajánlat kiválasztására. Hogy ez befolyásolja-e a hazai piacon működő kerek egytucatnyi biztosító piaci helyzetét, azt egyelőre nem lehet tudni, de valószínű, hogy a három legnagyobb társaság – az Allianz Hungária Biztosító, a Generali-Providencia Biztosító Rt. és a K&H Általános Biztosító Rt. (korábban Argosz) – megtartja vezető szerepét.
Kontroll alatt
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szigorúan ellenőrzi a biztosítók működését, idén két szervezetnél is talált hiányosságokat. A TIR Biztosító Egyesület gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) tevékenységét 2006. október 6-tól kezdődően 2007. március 31. napjáig felfüggesztette a felügyelet, a döntés értelmében az egyesület nem köthet új KGFB-szerződést, arra irányuló ügyfélajánlatot csak akkor fogadhat el, ha azt 2006. október 5-énél nem későbbi időpontban tették. A felfüggesztés időtartama alatt az egyesületnek teljesítenie kell meglévő szerződéseiből adódó kötelezettségeit, azaz köteles folyamatosan rendezni a TIR egyesületi tagok által okozott károkat.
Hasonló büntetés kapott a MÁV Általános Biztosító Egyesület is, amelynek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási tevékenységére vonatkozó felfüggesztése november 30-án lejár, azaz az ügyfelek a decemberi átigazolási időszakban már köthetnek szerződést a biztosítóval. A felfüggesztésre egyébként mindkét egyesület esetében azért került sor, mivel a tavaly kedvező áraikkal taroló és ezzel a korábbinál nagyságrendileg több ügyfelet szerző biztosítók nem rendelkeztek a jogszabályi előírásoknak maradéktalanul megfelelő nyilvántartási rendszerrel. A 2007. évre vonatkozó tarifáit mindkét érintett biztosító jogosult és köteles a jogszabályban előírt módon és határidőig közzétenni.