A piaci átlagtól jócskán elmaradó díjak az idén sem hiányoztak: ezúttal a biztosítóegyesületek döntöttek az agresszív piacszerzés mellett. Átlagosan 2–5 százalékos díjemelés, 25 kedvezmény, a tavalyig kormányrendeletben meghatározott bónuszkategóriák számától való eltérés, az online kötések 5–30 százalékos diszkonttal való honorálása, a szolgáltatások terén is elinduló verseny jellemzi többek között a kilenc biztosító és három biztosítóegyesület 2006. évre vonatkozó változásait, miközben a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás jövő évi tarifáinak összehasonlítása egyre átláthatatlanabbnak tűnik a 3,2 millió autótulajdonos számára.
A Netrisk Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője, Haraszti Zsolt szerint a tavalyi 300 ezerrel szemben az idén valamivel többen, 3-500 ezren válthatnak biztosítót. Rácz István, a Biztosítás.hu online alkuszcég ügyvezető igazgatója szerint 20-25 ezer forintos átlagos megtakarításra lehet számítani a váltók közti átlagban, a minden biztosítottra vetített átlagos megtakarítási lehetőség pedig becslésük szerint mintegy 10 ezer forint körül alakul. Politikaváltás jellemezte a Generali-Providencia Biztosító 2006. évi kgfb-s díjszabásait, bizonyos szegmensekre helyeztük a hangsúlyt – hangsúlyozta Jákfalvi Zoltán, a gépjármű-biztosítási osztály vezetője. E szerint a társaság a kármentesek, a casco együttbiztosítás, a gyermekesek, illetve a mezőgazdaságban dolgozók szegmensén belül kívánt az átlagosnál alacsonyabb díjszabással előállni. A mostani átváltási időszakban 40 ezer új ügyféllel számol a Generali-Providencia. A díjak mellett a szolgáltatásokban is beindult a verseny – reagált a 2006-os kgfb-trendekre Sipos József, a piacvezető Allianz Hungária Biztosító kommunikációs igazgatója.
Az idei év újdonságát, az aktív kárrendezést a kizárólag kgfb-s szerződéssel rendelkező ügyfeleik számára is kiterjesztik egy külföldi jogvédelmet is nyújtó plusszal évi 3000 forint ellenében. Az Uniqa Biztosítónál az 1500 cm3 feletti kategória számít kiemelt szegmensnek, s mint Ertl Pál, a nem életágért felelős igazgatósági tag rámutatott: a vidéki nagyvárosok, az agglomeráció lakóit célozták meg, ezen belül is a 33 év feletti korosztályt. Az Union Biztosító kisebb változtatásokat léptetett életbe a tarifaszerkezetet illetően, így bevezetik a kortól, nemtől és a jogosítvány megszerzésének időpontjától függő vezetéstapasztalati szorzót, s három kategóriára bontják az országot – mondta Maják Viktor marketingigazgató. A biztosító hűségbónusz keretében egy havidíjat fizet vissza három éve meglévő ügyfeleinek. Ami a jövő évi kgfb-piac újdonságait illeti, az idén már az sem mindegy, mely értékesítési csatornán keresztül köti biztosítását az ügyfél: több piaci szereplő 5–30 százalékos online kedvezményt kínál.
Nem azonos a bónuszfokozatok értékelése sem – hívta fel a figyelmet Mestyán András, a CLB Alkusz értékesítési igazgatója. Egyre több biztosítónál tértek el a szokásos ötszázalékos bónuszléptetéstől. Leggyakoribb a 2-3 százalékos eltérés a bónuszkategóriákban az ügyfél javára, bár az Union 15 százalékkal honorálja a balesetmentes vezetést a B1 kategóriában, a Generali külön kedvezményt kínál a kármentességért, amelynek mértéke 5 vagy 15 százalék, az Allianznál pedig a legmagasabb bónuszkategória már 54,3 százalékos díjengedményt jelent. A malus kategóriában több biztosító is extra büntetést alkalmaz. A piaci szakértők egy része a legnagyobb gondot a három biztosítóegyesület árképzésében látja, díjaik ugyanis messze alulmúlják a piaci átlagot.
A kedvező díjak akár többeket is megmozgathatnak, ám mint egyesek megjegyezték: az autósoknak koránt sincs akkora bizalmuk az egyesületekkel szemben. A Közlekedési Biztosító Egyesülethez (Köbe) ráadásul felügyeleti biztost rendeltek ki, s többek szerint kérdés, hogy amennyiben pénzügyi és működési nehézségekkel küszködik, akkor miért lép a piacra irreális díjakkal, míg a MÁV-nál szintén vizsgálódott az idén a PSZÁF. Külön érdekesség, hogy a vasútcég nem differenciál korcsoportonként, így nem „bünteti” a fiatalokat.