Az újautó-értékesítések mintegy öt százalékkal mérséklődtek 2005-ben, ám a hazai autófinanszírozási piacnak így is sikerült pár százalékkal nőnie. Igaz, ennek meg is volt az ára. A nullaszázalékos önerők, a tízéves futamidők szaporodása amellett, hogy a lízingpiaci szereplők profitabilitására is rányomta bélyegét, az ügyfélkör felhígulását is maga után vonta. Aki betért az autószalonba, nem távozott gépkocsi nélkül – jegyezték meg egyesek.
Tény, a visszavett autók száma megugrott, egyesek 20 ezer feletti, mások már 40 ezret meghaladó számokat emlegetnek, míg Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója szerint időzített bombának tekinthető a pillanatnyilag fel nem mondott szerződések száma, amely akár a 30-40 ezret is elérheti. Nem az idén, hanem jövőre, illetve azt követően derül majd ki, hogy a tavalyi évet jellemző kockázatnövekedést miként tudják a lízingcégek kezelni – jegyezte meg Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Az MKB-Euroleasingnél egyenesen abban bíznak, hogy a visszavett autók számának drasztikus emelkedése egy olyan fontos tünet, amely minden piaci szereplő figyelmét a piac egészségtelen működésére kell irányítania. Ezt a helyzetet nagyrészt a finanszírozók teremtették, megoldani is csak saját elhatározásukból tudják – vélik, ám nem számítanak arra, hogy 2006-ban önmérsékletet tanúsítana a piac.
Hasonlóan nyilatkozott Palotai József, a VB Pénzügyi Lízing Rt. igazgatósági elnöke is, mondván, a növekedési kényszer nagy úr, s sajnos a többség láthatóan nem hosszú távon gondolkodik. A kínálati piac következtében az eddigi tendenciák nem változnak, azaz a saját erő összege csökken, a futamidő nő, a jövedelmezőség pedig mérséklődik – összegezték az autófinanszírozási piacon az idén várható tendenciákat a CIB Lízing csoportnál. A magasabb kockázatvállalás következménye azonban véleményük szerint a szigorúbb ügyfél- és eszközellenőrzés.
A Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám a kockázatkezelési szigorítás és az enyhébb finanszírozási feltételek fennmaradásával is számol. Bizonyos portfóliószegmensekben továbbra is érdemes lesz lazább feltételeket szabni, más esetekben azonban nem – magyarázza. A kockázati feltételeket valószínűleg minden finanszírozó termékenként és kereskedőnként is egyedileg fogja meghatározni – jegyezte meg.
A lízingcégek kockázati feltételeinek további enyhülésére Zs. Nagy István, a K&H Lízingcsoport finanszírozási üzletágának régióvezetője sem lát esélyt 2006-ban. Az általános finanszírozási feltételek szigorítása piacvesztéshez vezethet Mészáros György vezérigazgató szerint, ezért az Erste Leasing a kereskedő partnereivel szemben nem tervez szigorítást. Ugyanakkor a meglévő konstrukciók mellett szigorúbb, sok esetben a személyi hitelhez hasonló elbírálásra számíthatnak a lakossági ügyfelek az autóhitelek igénylésekor, s fokozott hangsúlyt fektet a cég a portfóliója minőségére és a profitabilitásra – tette hozzá. Az ügyfelek tüzetesebb vizsgálata kevésbé teszi vonzóvá az ajánlatukat a VB Lízing igazgatósági elnöke szerint a kereskedőknél, éppen ezért a szigorítás nem szerepel a terveik között. Az év elejéig úgy gondoltam, hogy az idei évet felelősségteljesebb hitelbírálat jellemzi majd, ám továbbra is a leglehetetlenebb megoldásokat lehet fellelni a hazai piacon – fogalmazott Révész Tamás, aki továbbra is úgy látja: a THM-ek számítását illetően is többen „trükköznek”. A társaság a megfelelő ügyfélkiválasztás felé mozdult el, bár ez azzal is járt, hogy a használtautó-szegmensben az igények 40 százaléka fennakadt a rostán, s az új autók eladásánál is egyre több kérelmet utasítanak el – tudtuk meg.
Az MKB-Euroleasing igyekszik aktív kommunikációval tompítani a piaci anomáliák hatásait, emellett az ügyfelek gondosabb ellenőrzését is megfontolandó eszköznek tartják, s az idén a portfólió minőségének javítása a céljuk. A finanszírozók az új kocsik piacán elszenvedett kiesést a nagyobb haszontartalommal kecsegtető használtautó-szegmensben ellensúlyozták, ráadásul az utóbbi aránya – a szövetség elnökének meglátása szerint – a profitkényszer miatt 2006-ban is tovább nőhet. Az MKB-Euroleasing csoport az egyik legnagyobb használtautó-finanszírozónak számít: tavaly a portfólió közel kétharmadát tették ki ezen szerződések, s az arány az idei évben sem változik lényegesen. Az új és a használt autók arányát továbbra is 50-50 százalék körüli szinten szeretné tartani a CIB Lízing. A Lombard Lízingnél jelenleg a használt autók aránya magasabb, mint az újaké, ám mint Anderle Ádám fogalmazott: nem cél ennek a további növelése, az új és a használt járművek arányát 50-50 százalékos szinten tervezik tartani.
A használtautó-finanszírozási piacon 2006-ban az Erste Leasing nagyobb forgalomra számít a tavalyihoz képest, hasonlóan a Budapest Autófinanszírozási Rt.-hez, ahol a mérleg nyelve az idén már a használt kocsik finanszírozása felé billenne. Ám – mint Révész Tamás rámutatott – a jó minőségű portfólió kiépítésére helyeződik itt is a hangsúly. Ezt biztosítja egyrészt a Magyar Autóklubbal meglévő együttműködés, másrészt figyelnek arra, hogy a márkakereskedők az ügyfelek kiválasztását, vizsgálatát ugyanúgy végezzék, mint új autó vásárlásánál. A közvetlen, ügyfél–ügyfél közötti használtautó-finanszírozásnak a CIB Lízing is nagyobb szerepet kíván szánni az idén.
A K&H Lízing csoportnál a márkakereskedések használt kocsijai mellett jelentős figyelmet fordítanak a minőségi használtautó-kereskedők által kínált gépjárművek finanszírozására – mondta Zs. Nagy István az ez évi terveket firtató kérdésünkre. A VB Lízing ugyanakkor a portfólión belüli 20-30 százalékos használtautó-arányt nem kívánja növelni.