Az intézkedés célja, hogy minden tehergépjármű hozzájáruljon a közúthálózat fenntartásához. A várt bevétel nem annyira jelentős, mint a D4-es kategória esetében, hiszen a D3-asok száma elenyésző a többi besorolásúéhoz képest – válaszolták a várható többletbevételt firtató kérdésünkre.
Díjkategóriák
(tonna, megengedett legnagyobb összes tömegű gépjárművek) D1: motorkerékpár és a 3,5 tonna alattiak D2: 3,5–7,5 tonnásak D3: 7,5–12 tonnásak D4: 12 tonnánál nehezebbek
A díjfizetést április 1-jétől terjesztették ki. Akkortól a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek (D2–D4 kategória) az addig ingyenes autópálya-szakaszokon és az autóutakon – kivéve egyes autópályák fővárosi bevezető szakaszait, illetve az M0-st – is fizetniük kell. Másrészt a 12 tonna össztömeg feletti járművek (D4) vezetőinek az országos közúthálózat kijelölt szakaszain matricát kell vásárolniuk.
A szaktárca adatai szerint az ez év áprilisában bevezetett, a fontosabb tranzitutakon 12 tonnánál nehezebb teherautókra fizetendő úthasználati díjból ötmilliárd forint többletbevétel származott. Ez ad lehetőséget arra, hogy az autópályadíjak egy gépjármű-kategóriánál sem emelkednek 2008-ban. Erre információink szerint nem is nagyon lenne lehetőség, hiszen a legnagyobb terhelést adó nehéz tehergépjárművek (D4) hazai díja az Európai Unió plafonján van, azaz tovább nem növelhető. Így, ha az alsóbb kategóriákban drágulnának a díjak, akkor a személyautók és a kisebb teherautók finanszíroznák a legnehezebb járművek relatíve alacsonyabb matricaárait.