A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének összesítése szerint szeptember végéig 144 699 személyautó kelt el, szemben a múlt év azonos időszakának 153 323 járművével. A visszaesés 5,6 százalékos, ám a tendencia mégis biztató, hiszen az első féléves eredmény még 9,4 százalékkal maradt el a bázistól – emelte ki Győző Gábor, az egyesület elnöke.
A javulás különösen a Suzuki, a Skoda, a Ford, valamint a BMW és a Honda eladásnövekedésének köszönhető. Utóbbi két márka a tavalyi év hasonló időszakához képest 99, illetve 27 százalékkal növelte értékesítését, ez a BMW-nél 1013, a Hondánál pedig 2403 autó eladását jelentette. A kis és alsó középkategória együttes piaci részesedése az idén is pontosan akkora, mint az elmúlt év első kilenc hónapjában volt: 90 százalék. A prémium szegmens eladásai azonban 95-ről 147-re, a luxusterepjáróké 590-ről 771-re, a négy-kerékhajtású szabadidőmodelleké pedig 884-ről 1594-re emelkedett.
Az értékesítési lista első tíz helyén ugyanazok a márkák állnak, mint egy éve, azonban helyet cserélt a Toyota és a Renault, valamint a Peugeot és a nevét Daewooról Chevrolet-re változtató dél-koreai autógyártó. Figyelemre méltó fejlemény az is, hogy az élbolyban csak a Suzuki, a Skoda és a Ford növelte eladásait; s a márkák sorrendjében a Toyota azért kerülhetett előbbre – korábban sosem érte el a hatodik helyet –, mert a francia gyártók és a Chevrolet eladásai jelentősen visszaestek. Ez utóbbi azért is érdekes, mert a 18 nyugat-európai országban 5,5 százalékkal, 115 ezer fölé növelte eladásait a márka.
Ezekben az országokban a háromnegyed évben 11,26 millió gépkocsit értékesítettek, ez 0,6 százalékos piacbővülést jelentett, a hazánkkal közösen csatlakozott új EU-tagok esetében viszont 11,7 százalékos visszaesést regisztráltak, mert csak 548 448 új személygépkocsi talált gazdára. A legelkeserítőbb mértékben a lengyelországi eladások csökkentek, 28 százalékkal, 184 287 darabra, Szlovéniában pedig a 46 800 darabos eladás 4,7 százalékos piacszűkülést jelentett. Csehországban 2 százalékkal több, 96 361 kocsit vettek meg. Az ellenpéldát az észt, lett, litván piac jelenti, amelyen komoly pezsgés mutatkozik: a három balti országban 6700-zal több, 34 363 személyautót hoztak forgalomba.