A jövőben a közutakon okos, illetve intelligenciával nem rendelkező járművek roboghatnak majd. Hogy ez így is legyen, a napokban a csornai elkerülőn végzik el a speciális méréseket a szakemberek. A Széchenyi István Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Knorr-Bremse, az Ericsson, a Magyar Telekom és osztrák iparági szereplők vesznek részt a vizsgálatokban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közreműködésével. A programot az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja.
A projekt első kilométereit tehát a csornai elkerülőn tették meg a vizsgálatokban résztvevő autók, ahol kiépítették az ehhez szükséges infrastruktúrát. Világviszonylatban is kiemelkedő és a jövő szempontjából meghatározó mérések kezdődtek el.
A projektet bemutató rendezvényen csütörtökön elhangzott: a magyar-osztrák innovációs együttműködés az önvezető technológiák és okos közlekedési infrastruktúrák fejlesztését szolgálja. Dr. Szalay Zsolt, a műszaki egyetem tanszékvezetője hangsúlyozta: a jövő közlekedésére az úgynevezett mixed traffic, azaz a vegyes közlekedés lesz jellemző. Lesznek ugyanis autonóm, vagyis önvezető járművek és olyanok is, melyek semmilyen intelligenciával nem rendelkeznek. Ahhoz, hogy a rendszereket biztonságosan lehessen kezelni, illetve egymással kommunikálni és biztonságosan közlekedni tudjanak, fejleszteni kell a járművek és a közutak intelligenciáját is.
Csornán csütörtökön be is mutatták: nem csak az autókat szerelték fel kamerákkal, lézeres érzékelőkkel, radarokkal, hanem az elkerülő érintett szakaszát is. Ezek a berendezések vizsgálják folyamatosan a környezetet. A rendszer kommunikációját és az adatfeldolgozást az 5G hálózat biztosítja nagy sávszélességű adattovábbítási képességével. Dr. Szalay Zsolt kiemelte: olyan járművek vehetnek részt a tesztelésben, melyek rendelkeznek ultra nagy felbontású térképpel, centiméter pontosságú, valós idejű helymeghatározó berendezéssel. A mérési adatokat utólag rekonstruálják. A kutató hozzátette: a hosszú táv cél olyan eredmények elérése, melyek a valós idejű elemzést teszik lehetővé.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a bemutatón hangsúlyozta: a magyar iparban a high tech technológia aránya hetven százalékos, amivel hazánk Németországgal együtt az elsők között van. Kiemelkedő a csúcstechnológia jelenléte a járműgyártásban, ezen belül is a kutatás-fejlesztésben. A tárcavezető kiemelte: az önvezető, autonóm járművek kutatását a kormány is támogatja. Ennek jegyében alakítják ki a zalaegerszegi tesztpályát. Biztosítják az angol nyelvű autonóm járművekkel, illetve a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képzéseket, kutatásokat. „Három éve arra is lehetőség van, hogy a megfelelő minősítéssel rendelkező gyártók járműveiket közútjainkon is vizsgálni tudják”-hívta fel a figyelmet Palkovics László.