De korántsem minden márkából, aminek egyrészt az az oka, hogy sem idejük, sem energiájuk, sem tárolókapacitásuk nincs ahhoz, hogy a világon elérhető összes köpenyféleséget felhalmozzák raktáraikban. Két dolog miatt mégsem árt előre felkészülni abban az esetben, ha abroncs- vagy felnivásárlás okán ezen telepeket keressük fel. Először is e cégek viszonylag magas árakat alkalmaznak mind a terméket, mind pedig a velük kapcsolatos szolgáltatást illetően. Másrészt hiába ismeri az alkalmazotti gárdájuk a szakma minden csínját-bínját, hosszú évek tapasztalatai alapján kijelenthető, a téli-nyári átállás csúcsidejében az ügyfelek egymás kezébe adják a kilincset, akikre így egyenként kevesebb időt jut.
Akcióközelben
Viszonylag újszerű jelenség, hogy a hipermarketek is belekóstolnak a gumiüzletbe, ráadásul az egyre bővülő kínálatból ítélhetően ízlik nekik. Ezen óriások azonban kevésbé törődnek termékeik és szolgáltatásaik színvonalával, amely a relatíve laza magyar fogyasztóvédelmi, illetve az egyre liberalizáltabb kereskedelmi előírásoknak (is) a következménye. Korántsem törvényi feltétel ugyanis a kereskedőre nézve saját termékének átfogó ismerete. Kivételek természetesen akadnak, például a gyógyszertárak és hasonló jellegű vállalkozások, de ezek csak erősítik a szabályt, pedig a jó gumiabroncs a biztonságos autózás egyik legalapvetőbb feltétele, ezért áttételesen ugyanúgy életet menthet, mint adott esetben a gyógyszer.
A lényeg a lényeg, a hipermarketek autósosztályain dolgozók elméletileg azért ismerik a dörgést, ám a gyakorlatban vagy sikerül rájuk bukkanni, vagy nem, avagy éppen a zöldség-gyümölcs osztályról ugrottak be kollégájuk helyett, netán mégsem művelik olyan magas fokon a szakmájukat, mint ahogy azt egykor, az állásinterjún előadták feletteseiknek.
Gumiabroncs-vásárláskor a másik ellenérv a nagy diszkontokkal szemben az, hogy termékeikről elmondható: nem mind arany, ami fénylik. Tisztelet a kivételnek, de sokszor vadonatújként árulnak újrafutózott, most éppen csak 4999 forintba kerülő, teljességgel ismeretlen márkákat. Azért mégsem elvetélt ötlet új abroncs, netalántán könnyűfémfelni vétele céljából felkeresni egy hipermarketet, a turpisságot könnyen ki lehet szúrni. Először is aprólékosan meg kell vizsgálni az abroncs feliratozását, s ha a “REMOULT” szó is olvasható – az esetek jó részében persze csak nagyítóval -, illetve ha feltűnően fényes, olajos a felülete, esetleg a szokásosnál nehezebb, biztosan egy, csak pótkeréknek, de annak is csak óvatosan ajánlható felújított gumiabroncsra leltünk rá. A tömegellenőrzéshez egyébként nem mérleget, hanem a polcon valószínűleg ugyancsak megtalálható, a kiszemelt akciós gumival azonos méretű márkásat kell a másik kézbe venni, s így összehasonlítani, melyik a súlyosabb.
Azért igazságtalanság lenne nagyon leszólni a tömegcikk-áruházakat, a maguk módján igyekeznek rendesen kiszolgálni a hozzájuk betérőket. Blokk ellenében többnyire zokszó nélkül visszaveszik a nem megfelelően kiválasztott, de természetesen érintetlen abroncsot. Sőt, garanciát is vállalnak rá, amelyet jogos panasz esetén érvényesíteni is lehet, ők úgyis továbbítják a problémát beszállítójuk felé. A legokosabb dolog kikérni a szakműhelyek dolgozóinak véleményét – lehetőleg az uborkaszezonban -, majd felkutatni az általuk ajánlott márkájú és pontos méretű (!) abroncsot valamelyik hipermarketben, ott megvásárolni, s visszatérni vele a tanácsadás színhelyére, hogy tegyék a helyére a dolgokat úgy, ahogy az a nagykönyvben meg van írva.
Szuper a hiper?
A Magyarországon jelenleg működő öt nagy hipermarketláncot, az Auchant, a Corát, az InterSpart, a Metrót és a Tescót a következő kérdésekkel kerestük meg: – Milyen márkájú nyári gumiabroncsokat forgalmaznak, vállalnak-e rájuk garanciát, vajon újrafutózott termékeket is árulnak-e, illetve szerepel-e szoláltatásaik között a felszerelés is? Az Auchan részéről Gillemot Katalin PR-vezető elmondta, hogy a Michelin, a Kléber, a Kormoran a Trayal, az Amstrong, a Viking, a Riken, a Rotex és a Semperit márkák találhatók meg állandó választékukban. A vevő blokk ellenében az áruház vevőszolgálatához fordulhat eseteleges panaszával, illetve ha ott nem tudnak segíteni, a teljes körű garanciát felvállalt beszállítókhoz továbbítják kifogásait. Tavasszal és ősszel gumiszerelési akciót szerveznek beszállítóik szakszervizeiben. A parkolóikban speciális engedélyekre és infrastruktúrára lenne szükség ehhez a tevékenységhez. A Metro illetékese, Horváth Tamás árubeszerzési vezető a Michelin, a Fulda, a Kormoran, a Kléber és a Tigar márkákat sorolta fel folyamatos készletük részeként. Helyszíni felszerelést nem vállalnak, de éppen a napokban vezetnek be egy külsős szolgáltatónál beváltható kupont, amely az abroncs árát nem növeli. A továbbiakról Horváth László minőségellenőr tájékoztatta lapunkat, aki kifejtette, reklamáció esetén a még fel nem szerelt köpenyekkel kapcsolatos problémákkal az áruházi szakértőik foglalkoznak, a már felszerelt, de hibás termékkel hivatalos partnereikhez irányítják a panaszost. Ezen szervizek szakvéleményét utólag, az abroncs bemutatása nélkül is el szokták fogadni. A Tesco sajtókapcsolatokért felelős munkatársa, Szökendi Kozima közölte, a Tigar, a Kléber és a Michelin gyártmányait forgalmazzák. Ha a vásárlónak garanciális problémái támadnak, fordulhat ahhoz az áruházhoz, ahol az abroncsot vásárolta, vagy a beszállítóhoz. Természetesen ezek az esetek igen speciálisak, mert itt kérdéses lehet a garancia igényének jogossága, de ezen termékkörre is az általánosságban érvényes garanciális feltételek a mérvadóak. Az újrafutózott gumiabroncsok forgalmazása nem tartozik a cég profiljába, s időszakos jelleggel ingyenes felszerelést biztosítanak a vásárlóknak, amit a vásárlást igazoló blokk ellenében, az adott áruházhoz legközelebb eső szerelőműhely címét is tartalmazó igazolókártyával lehet igénybe venni. A Cora és az InterSpar válasza lapzártánkig nem érkezett meg.
Cikkünk elkészítéséhez Orosz Gábor, a Zengő Motorsport gumiabroncs, futómű és lengéscsillapító gyorsszerviz-hálózat vezetője nyújtott segítséget.
Köszönjük!