A gépjárműszervizek vezetői szerint nem csak az abroncsokat kell lecserélni a téli hideg előtt, elmondásuk alapján emellett még nagyon fontos a folyadékok, az ablaktörlő berendezés és a fényszórók állapotának ellenőrzése is.
– A motornál a minimum mínusz harmincfokos fagyállóságot érdemes elérni. Ennek ellenőrzése azért fontos, mert ha a motorban megfagy a hűtővíz, az súlyos problémát okoz, a fagyott folyadék ugyanis szétrepeszti a motort. A fagyálló elhasználódhat, ezért javasolt legalább háromévente lecserélni a rendszerből a folyadékot. Egy másik ok, ha például a hiányzó hűtőfolyadékot korábban sima csapvízzel pótoltuk. Ilyennel is találkozni, értelemszerűen ez is felhígítja a hűtőt, ami télen gondot okozhat. Az ablakmosó folyadéknál is érdemes ezt az ellenőrzést elvégezni, mivel a tartály ott is szétrepedhet a kemény fagyokban. Illetve ha nem elegendő annak fagyállósága, akkor hidegben az ablaktörlő szétkeni a folyadékot, és az ráfagy az egész szélvédőre, ez pedig balesetveszélyes – részletezte Mogyorósi Balázs, egy békéscsabai gépjárműszerviz vezetője.
Elmondása szerint fontos még, hogy az ablaktörlő lapátok állapota is megfelelő legyen, valamint, hogy jól működjenek, mivel saras, latyakos időben, ha nem töröl megfelelően, akkor az rontja a kilátást, és így az szintén balesetveszélyes.
– A fényszórók beállítása is fontos, mivel ilyenkor hamarabb sötétedik, így többször vagyunk rászorulva, hogy használjuk. Mindezek mellett az akkumulátor, az önindító és a téligumi állapotát is érdemes átvizsgálni tél előtt. Ez utóbbinál az állapot mellett a mintamélységet is ellenőrizni kell. Az összes folyadékrendszert javasolt átnézni, megvizsgálni, hogy nincs-e szivárgás valahol – sorolta a szakember. Mogyorósi Balázs szerint a termosztát állapotát is érdemes megvizsgálni, meg kell nézni azt, hogy téli üzemben felmelegszik-e a motor. – Mert ugyan működik ekkor is, de ha nem üzemi hőfokban teszi ezt, az rengeteg hibát tud okozni – hívta fel a figyelmet a szervizvezető.
A gumisok is kiemelték, nemcsak az abroncsok mintázatát kell nézni, hanem az állapotot és az évek számát is. Úgy fogalmaztak, a gumi idővel elöregszik, megkeményedik, ami azt eredményezi, hogy elveszti azokat a kedvező tulajdonságokat, melyek bizonyos helyzetben akár életmentők is lehetnek.
– Általában nyolc év a gumik élettartama, de ez a futó márkájától is függ. A téliguminál négy milliméter alatt a mintázat nem sokat ér, ilyenkor a gumi elveszti azt a képességét, tapadását, amivel nagyobb biztonságot nyújt télen – árulta el Pekárik Pál, az egyik békéscsabai gumiszerviz ügyvezetője.
Vezessünk óvatosabban ősszel!
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a napokban arra hívta fel a figyelmet, hogy ősszel fokozottabban figyeljünk vezetéskor. Esőzéskor ugyanis az úttest felülete csúszóssá válik, és a tapadási viszonyok kedvezőtlen változása egészen más vezetési stílust igényel, mint száraz útburkolat esetén.
Esőben vezessünk lassabb tempóban, és tartsunk nagyobb követési távolságot, hiszen a féktávolság jelentősen megnő. Vezetéskor fogjuk stabilan, két kézzel a kormányt, és figyelmünket összpontosítsuk az útra, hiszen az eső a látást is korlátozza. Lehetőleg mellőzzük az előzést, vegyük fel a forgalom biztonságos dinamizmusát.
Előzéskor óvatosabban váltsunk forgalmi sávot, és a megelőzött jármű mellett elhaladva biztonságos távolságra térjünk vissza, hiszen a járművünk által keltett vízfüggöny korlátozhatja a mögöttünk haladó jármű vezetőjének látását. Ugyancsak mellőzzük a hirtelen végrehajtott manővereket és az intenzív kormánymozdulatokat.