„A hárompontos biztonsági öv azért különleges, mert valamennyi utas biztonságát javítja valamennyi balesettípus esetén. Ez egyaránt érvényes az első és a hátsó ülésen utazókra. Sokszor beszélnek a védelmi hatásról a frontális ütközések során, de az öv akkor is megakadályozza, hogy az autó utasai kiessenek a gépjárműből, ha az, például felborul” – mondta Hans Nyth, a Volvo Cars biztonsági központjának vezetője.
A legfontosabb, hogy az utas az ülésben maradjon, és a biztonsági öv ezt biztosítja. A balesetek során az autóból kirepülő emberek 75 százaléka életét veszti. Összességében az öv az ütközésekkor bekövetkező halálos és súlyos sérülések számát körülbelül 50 százalékkal képes csökkenteni.
A leghatásosabb és legolcsóbb életmentő
Nem lehet felmérni, hogy pontosan hány emberéletet mentett meg a hárompontos öv az 1960-as évek óta, mivel nem léteznek világszinten összesített forgalombiztonsági statisztikák. A becslések szerint a szám kicsivel meghaladja az egymilliót. Ráadásul ennél sokkal több esetben a biztonsági övnek köszönhetően nem szenvedtek súlyos sérüléseket az utasok.
A becslések szerint a biztonsági öv használatának köszönhetően Európában évente közel 40 százalékkal csökken a halállal végződő közlekedési balesetek száma. Az Európai Unión belül 2005-ben körülbelül 11 700 vezető élte túl a közúti balesetet a biztonsági öv használatának köszönhetően. Csak Németországban ez az érték 2000. Ha e vezetők nem használták volna az övet, a németországi halálos balesetek száma a kétszerese lett volna 2005-ben.
Az Amerikai Egyesült Államok vonatkozó 2004-es statisztikái azt mutatják, hogy a biztonsági öv használata 15 200 életet mentett meg, így a társadalom 50 milliárd dollár költséget takarított meg.
Magyarországon használjuk a biztonsági övet?
A passzív biztonsági eszközök (alapvetően a biztonsági öv és gyermekbiztonsági rendszer) használata kiemelten fontos területe a tragédiák és a sérülések megelőzésének, mert alkalmazásuk által a halálos, valamint a súlyos sérülések kialakulásának kockázata jelentősen csökken. Megdöbbentő adat, hogy Magyarországon 2007-ben, a személygépkocsiban utazó, s közúti baleset következtében életét vesztő 555 személy nem kevesebb, mint 55 %-a (!), azaz 306 fő mellőzte a biztonsági öv használatát.
„Ez az eredmény adódott a Központi Statisztikai Hivatal adatállományának számítógépes elemzésekor – mondta el Prof. Dr. Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője, a Széchenyi István Egyetem professzora. „Ez csak megerősíti a korábbi kutatási eredményeket, melyek szerint ezek a gépjármű-vezetők az ún. kiemelt kockázatú csoportból kerülnek ki. Ezt a csoportot a biztonsági öv viselés elmulasztása mellett egyéb szabálysértések halmozott jelenléte jellemzi (pl. gyorshajtás, nem ritkán ittas vezetés, stb.)” – tette hozzá a professzor.
Még van hová fejlődni
A biztonsági öv használatának szokásai eltérnek a világ egyes területein. Az oroszországi Szahalin-szigeten például alig 3,8 százalékos a biztonsági öv használati aránya. A legmagasabb használati arány a nagyobb jövedelemmel rendelkező országokra jellemző, például Franciaországra, Németországra, Svédországra, Ausztráliára és Kanadára. Ezekben az országokban az első ülésen ülő utasok 90-99 százaléka és a hátsó ülésen utazók 80-89 százaléka használja a biztonsági övet.
Az Amerikai Egyesült Államokban hagyományosan alacsonyabb ez az érték, mivel az ország jogalkotása jócskán le van maradva e téren. 2008-ban azonban az Amerikai Egyesült Államok új rekordot jegyezhetett fel: átlagosan az első ülésen ülők 83 százaléka használta a biztonsági övet.
Hogyan alakul Magyarországon az övhasználat?
Hazánkban a biztonsági öv használati aránya sajnálatos módon még nem éri el a kívánatos szintet, de az kétségtelen tény, hogy 1999 óta folyamatosan nő azok száma, akik becsatolják a biztonsági övüket. Az öv-használat mértéke az elmúlt években növekedett ugyan, de még mindig elmarad a legjobb magyar értékek mögött is. (Magyarországon 1993-ban a személygépkocsik első ülésein utazók 75,5%-a csatolta be biztonsági övét. Dr. Véssey Tamás, a TÜV-Nord KTI Kft. tudományos főmunkatársának felmérései szerint 2008-ban ez az arány közel 70% volt.) A személygépkocsik hátsó ülésein 41% volt a biztonsági övet viselők aránya.
Az övhasználat további elterjesztését jogszabályi szigorítások – pl. az ún. közlekedési előéleti pontrendszer – és a közúti ellenőrzések mellett elsősorban „tudatformálással”, azaz hatékony felvilágosító és kommunikációs tevékenységgel lehet elérni. Nehéz arra magyarázatot találni arra, hogy míg Svédországban 95 % körüli az általános övhasználat aránya, addig Magyarországon a járművezetők és utasaik csupán 70 százaléka csatolja be a biztonsági övet.
„A magyarázat egy része az lehet, hogy míg Svédországban a biztonságot értéknek tekintik, addig hazánkban a közfelfogás még mindig „vagány, belevaló” dolognak tartja a közlekedési szabályok semmibe vételét” – jegyzi meg Dr. Holló Péter. „Az övhasználati arány útkategóriák szerint eltérő képet mutat. Személygépkocsik első ülésein 2008-ban a fővárosban volt a legkisebb (65,5%), míg autópályán a legnagyobb (74,8%). Hozzá kell azonban tenni, hogy az autópályára vonatkozó érték 2007-ben 82,2% volt, tehát a csökkenés számottevő.
2004-ben a világon 620 millió regisztrált jármű volt, ezek közül 270 millió Európában, 202 millió pedig az Amerikai Egyesült Államokban futott. 2008 végére úgy becslik, hogy az összes autó száma eléri a 800 milliót. Ugyanebben az évben a becslések szerint a közlekedési halálesetek száma hihetetlen, 1,2 milliós értékre nő. Az új autók és vezetők számának növekedése elsősorban az Európán és az Amerikai Egyesült Államokon kívüli területekre jellemző.
„A magas autóhasználattal jellemezhető országok közül jó néhányban a legnagyobb probléma, hogy még mindig túl sokan mellőzik a biztonsági öv használatát. A modern közlekedésben a biztonsági öv messze a legjobb életmentő” – tette hozzá Hans Nyth.
Az Amerikai Egyesült Államokban úgy becsülik, hogy az övhasználat egy százalékos javulása 270 életet mentene meg évente. Az európai tanulmányok szerint újabb 7000 életet lehetne megmenteni, ha az EU-tagországok mindegyike olyan szintre emelné az övhasználatot, mint az élen járó tagországok.
Éppen ezért még van hová fejlődni a biztonsági öv használata terén azon iparosodott országokban is, ahol már régóta használnak autókat. Még nagyobb lehetőségek rejlenek Ázsia, Dél-Amerika és Afrika egyes területein, ahol az autók száma rohamosan növekszik.
Ha ezekben a régiókban elérnék az európai szintet, emberéletek tízezreit lehetne megmenteni, vagyis világszinten évente több mint százezer embert.
További erőfeszítésekre van szükség
Az 1960-as évek óta a Volvo Cars keményen dolgozott azon, hogy növelje a biztonsági öv használatának arányát. Például Nils Bohlin egy hosszú előadókörutat tartott az Amerikai Egyesült Államokban, amely során bemutatták a hárompontos biztonsági övet, és a hallgatóságból megpróbáltak minél szélesebb kört meggyőzni annak előnyeiről. Az elmúlt években a Volvo különböző kampányokat indított – ilyen volt például a „Buckle up” (Csatold be magad!) – és az öv hatékonyságának és használhatóságának javításán szintén dolgozott. Ennek ellenére további erőfeszítésekre van szükség a hatóságok és a magánvállalatok részéről is, hogy a világon nagyobb arányban használják a biztonsági övet.
Lehetőségek az övhasználat javítására
Hatékony módszernek bizonyultak a kényelmesebb övek és a becsatolásra figyelmeztető jelzések. Emellett a jogalkotás, a bírságok, a tájékoztató kampányok és az ellenőrzés növelhetik a biztonsági övet használók arányát. A biztonsági öv használatának kötelezővé tétele a legsikeresebb olyan intézkedés, amellyel megóvható az utazók élete.
Az 1960-as években született meg az a jogszabály, amely kötelezővé tette az autók biztonsági övvel való felszerelését, azonban csak 1971-ben rendelték el az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették használatát. Ez Ausztrália Victoria államában történt, és hatására a közúti halálesetek száma 18 százalékkal csökkent az első évben.
A kiváló eredmények ellenére azonban további jó néhány évnek kellett eltelnie, mire az európai országok nagy része követte a példát, az Amerikai Egyesült Államok pedig csak az elmúlt néhány évben csatlakozott. A világ számos részén még most sem írja elő szabály a biztonsági öv használatát, ami negatív hatással van mind az öv használatára, mind a hátsó ülésen utazók biztonságára.
Az alacsony övhasználati aránnyal rendelkező országok gyorsan utolérhetik a többieket, akárcsak Costa Rica. 2003-2004-ben Costa Rica az iparosodott országok mintáját követve törvénybe iktatta a szabályt, a lakosság figyelmét felhívó kampányba kezdett és ellenőrizte az övhasználatot, így komoly sikereket ért el. A kampány évében a használat aránya 24 százalékról 82 százalékra emelkedett a vezetők körében.
A világ egy másik szegletében, Dél-Koreában a biztonsági öv használatával kapcsolatos kampányokat összekapcsolták egy, az egész nemzetre kiterjedő rendőrségi akcióval, valamint jelentős mértékben növelték a bírság mértékét. Ennek köszönhetően egy év alatt 23 százalékról 98 százalékra ugrott az övet használó vezetők száma.
Hogyan történik Magyarországon?
Magyarországon is voltak és vannak sikeres kampányok. Dr. Holló Péter szerint ezek önmagukban azonban nem elegendőek a gépjármű-vezetők magatartásának eredményes befolyásolására. Következetes és szigorú rendőri ellenőrzéssel és példamutatással kell együtt járnia ezeknek a kampányoknak. Véleménye szerint az jelentett igazi áttörést ezen a területen, hogy most már a biztonsági öv mellőzése is ún. büntető ponttal jár a közlekedési előéleti pontrendszerben. Sokáig tartotta magát még a döntéshozók fejében is az a tévhit, hogy aki nem csatolja be biztonsági övét, csak saját magát veszélyezteti. Ez messze nincs így, és akkor még nem is beszéltünk a sérülések – jelenleg sajnos mások által fizetett – komoly anyagi veszteségeiről!
„Együttműködésben az Országos Rendőr-főkapitánysággal a közlemúltban egy szabálysértési törvénymódosítási javaslatot nyújtottunk be, mely a biztonsági öv használatának, pontosabban a használat mellőzésének büntetési tételeire vonatkozik” – mondta el Komáromi Endre, az ORFK közlekedésrendészeti osztályvezetője. „A jelenleg érvényben lévő jogszabályok értelmében a közúti rendőri igazoltatás során kollégáink meghatározott keretek között dönthetnek az övet nem használó járművezetők büntetésének mértékéről. Tapasztalataink szerint azonban, sajnos ez nem elegendő, ennél határozottabb szankciókra, ún. fix tarifás büntetési tételekre van szükség. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy minden az autóban ülő személy, tehát a vezető és utasai egyaránt 10 – 10.000.- forintos büntetésben részesülne, amennyiben nem használja a biztonsági övet. Még szigorúbban járnánk el, amennyiben a gépkocsiban ülő gyermekek nem a megfelelő biztonsági gyermekülésben vagy becsatolt biztonsági öv nélkül utaznak, ebben az esetben 20.000.- forintos büntetést javasoltunk” – tette hozzá Komáromi Endre.
Az övvel kapcsolatos legendák tovább élnek
Ha ennyire hatékony a biztonsági öv, akkor miért nem használja mindenki? Az egyik ok, hogy az övvel kapcsolatos fenntartások és előítéletek még mindig nem tűntek el: az autó felborulásakor veszélyt jelenthet, összegyűri a ruhát, kényelmetlen, a kormánykerék vagy a légzsák elegendő védelmet biztosít és így tovább. Az ellenvélemények ellenére az alapszabály az, hogy mindenkinek, minden sebesség mellett sokkal jobb, ha biztonsági övet használ (még akkor is, ha az inge vagy blúza egy kicsit meggyűrődik).
A biztonsági öv nem kevésbé életfontosságú a városi közlekedésben, alacsony sebességen bekövetkezett ütközésekkor. A statisztikák szerint ugyanis a közúti balesetek 75 százaléka 30 km/óra alatti sebességnél történik. Az esetek 50 százalékában a vezető egyáltalán nem fékezett az ütközés előtt, a legtöbb esetben azért, mert figyelmét elterelte valami. Az alacsony sebességű ütközés során működő erők sokkal nagyobbak, mint hinné. Óránként 50 kilométeres sebességgel való ütközéskor, körülbelül olyan hatásnak van kitéve, mint ha egy épület harmadik emeltéről esne le. Ha valaki előre látja az ütközést és kitámasztja magát, körülbelül 7 km/óra sebességig kerülheti el a sérülést. Éppen ezért kell mindig használni a biztonsági övet. A légzsák kiváló kiegészítő – de csak kiegészítő: soha nem lesz képes átvenni a biztonsági öv szerepét.
Hogyan kell elhelyezni az övet?
A biztonság szempontjából kulcsfontosságú, hogy az övet megfelelően helyezzék el. Az átlós szíjat a mellkason kell átvezetni olyan közel a nyakhoz, amennyire csak lehet. Ez biztosítja az öv megfelelő szögét, és azt, hogy a váll és a mellkas vegye fel a legtöbb erőt. Az alsó szíjat a csípőn, a combnyak környékén kell átvezetni, nem a gyomor felett. A becsatolás után az övnek feszülnie kell, minél közelebb van a testhez, annál nagyobb védelmet biztosít. Nem szabad megcsavarodott vagy sérült övet használni.
A várandós kismamáknak szintén használniuk kell az övet, még a terhesség vége felé is. Az övet szorosan a vállon kell elvezetni, az átlós résznek pedig a mellek között és a gyomor oldalán kell áthaladnia. A csípőnél található résznek a lehető leglaposabban kell feküdnie a combok oldalán, és a lehető legalacsonyabban, a gyomor alatt kell elhaladnia. Soha nem szabad hagyni, hogy feljebb csússzon.
A gyermekülésben hárompontos övvel rögzített gyermekek esetében ugyanazt az elhelyezést kell követni, mint a felnőtteknél. Nem okoz problémát, ha az öv a nyaknak feszül, viszont tilos az övet a gyermek egyik karjai alatt átvezetni, mivel ez jelentős sérüléseket okozhat.
A hárompontos biztonsági öv
1959-es esztendő mérföldkő volt, nem csak a Volvo, hanem az egész világ életében. Ebben az évben ugyanis a Volvo mindörökre megváltoztatta az autó világát, amikor bevezette a házon belül, Nils Bohlin által feltalált hárompontos biztonsági övet. A hárompontos öv az emberiség történetének egyik legfontosabb életmentő újítása – egyben mindmáig az autók biztonságának alapja.