„Idén 65,5 kilométer autópályát adnak át, ezzel a magyarországi sztrádahálózat hossza meghaladja majd az ezer kilométert: egészen pontosan 1011,5 kilométernyi pályát használhatnak majd az autósok” – mondta el kérdésünkre Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. jogutódjának, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-nek a szóvivője. Öt év alatt tehát sikerül majdnem megduplázni a 2002-ben még csak 534 kilométeres autópálya-hálózat hosszát. Az átadások jövőre is folytatódnak, a tervek szerint 2008-ra készül el az M0-ás körgyűrű északi hídja, az M7-es autópálya Letenye és az országhatár közötti szakasza a Mura híddal, valamint szintén az M7-es sztráda utolsó, 36 kilométeres része Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között.
Még így is jóval kevesebb autópálya épül meg 2013-ig, mint amennyit a szocialisták a tavalyi választások előtt meghirdetett Új Magyarország Programban ígértek – figyelmeztet a Népszabadság. Több beruházás is kimaradt 2007 és 2013 között megvalósítandó projekteket tartalmazó Közlekedési Operatív Programból.
A szocialista párt eredeti programjához képest főképp a leendő M9-es, az M4-es és az M8-as különböző szakaszain hagyott alább az autópálya-építési lendület. Az ígéretek ellenére a majdani M4-es nyomvonalán Püspökladánynál megáll a fejlesztés, onnan a keleti országhatárig 2013-ig nem épül autópálya. A kilométereket tekintve megfeleződött a nagyratörő terv az M9-es autópálya esetében is, amely Soprontól Nagykanizsa érintésével Szeged után érné el a déli országhatárt.
A szocialisták a nyugati határtól majdhogynem Szegedig, az 53-as főútig építették volna meg a sztrádát. A fejlesztési program listája alapján azonban úgy tűnik, hogy csak a középső szakaszokra, valamint az M85-ös úton a Peresztegtől Sopronon át az országhatárig húzódó szakaszra lesz pénz. Dombóvár és Sopron között, valamint az 54-es és az 53-as főút között nem épül meg a pálya.
Az M8-as csak a Dunától kelet felé épülne meg ahelyett, hogy Rábafüzestől egészen Szolnokig érne. Ráadásul a tervek szerint Dunavecsétől Kecskemétig majd Szolnokig autópálya helyett az M8-asnak nevezett út nem lesz autópálya, hanem csak kétszer egysávos út. Ezeken túl még legalább másfél tucat olyan közútfejlesztés (elkerülő utak, burkolatmegerősítés, fejlesztés) szerepel a politikai ígéretek között, amelyek az uniós listába már nem kerültek be, tehát 2013-ig nem is valósulnak meg, legalábbis az eredeti elképzeléseknek megfelelően.