Hiába a sokéves vezetési tapasztalat, előfordul, hogy a legrutinosabb sofőrök is belefutnak egy közúti balesetbe. Bár a Generali kutatása szerint a jogosítvánnyal rendelkezők több mint harmada (37 százalék) volt már részese közúti balesetnek, meglepően kevesen vannak tisztában azzal, hogyan kell kitölteni egy baleseti bejelentőlapot (betétlap). A megkérdezettek 60 százaléka állította, hogy ismeri a nyomtatványt, ennek ellenére csak 16 százalék adott helyes választ arra, hogy kiknek kell aláírnia a bejelentőlapot.
Egy balesetnek senki sem örül: a megkérdezett férfiak közel fele (46 százalék), a nőknek pedig a negyede karambolozott már, és a budapestiek körében is magas ez az arány (49 százalék) – áll a cég közleményében. A felfokozott helyzetben különösen fontos, hogy meg tudjuk őrizni a lélekjelenlétünket, amihez nagyban hozzájárulhat, ha tisztában vagyunk az ilyenkor szükséges alapvető teendőkkel: kit értesítsünk, kinek kell kitöltenie a baleseti bejelentőt, és hova továbbítsuk. Úgy tűnik azonban, hogy a magyar autósok nem könnyítik meg a saját dolgukat. 14 százalékukkal fordult elő, hogy baleset részeseként egyáltalán nem töltöttek ki baleseti bejelentőt, és bár 60 százalék vallotta, hogy tudja, hogy kell kitölteni (a férfiak 69 százaléka, a nők 46 százaléka), csak 16 százalék tudta helyesen, hogy mindkét félnek alá kell írnia. Ennél többen – a megkérdezettek fele (48 százalék) – voltak tisztában azzal, hogy hány bejelentő lapot kell kitölteni: két jármű esetén egyet, hiszen ez szétválasztható két példányra, azonban három fél esetén már kettőt kell kitölteni.
– Négy évvel ezelőtt Pécsett egy lámpás kereszteződésben hátulról belém hajtottak. Előtte nem történt velem hasonló, így hirtelen azt sem tudtam, mi a teendő. Egy barátomat hívtam fel, ő adott jó tanácsokat – mondta el lapunknak a szekszárdi Nagy Dániel. – Félre álltunk, s mivel a hölgy elismerte, hogy hibázott, nem hívtunk rendőrt. A kék-sárga európai baleseti bejelentő kitöltése nem okozott nehézséget. Ami fontos, megjegyzésként rá kell írni a bejelentőre, hogy a vétkes elismeri, ő okozta a balesetet. A közeli benzinkúton egy férfi szemtanúja volt a koccanásnak, készségesen megadta a nevét és telefonszámát. A fárasztónak mondott procedúra elmaradt: mivel kárigényem volt, a saját példányomat benyújtottam a károkozó felelősségbiztosítójának. A bejelentést követően a kárszakértő 1-2 munkanapon belül felkeresett – rövid idő alatt megkaptam a kártérítést.
A férfi hozzátette: ha a felek nem tudnak dűlőre jutni a felelősséget illetően, akkor rendőrt kell hívni. Ők elsőként mindig felajánlják a megegyezést. Ha ekkor sem került pont a vita végére, a rendőr intézkedik: feljelenti és bünteti a vétkest. Ez azért nem jó, mert – a hatósági vizsgálat – lassítja a kárrendezés folyamatát. A lényeg, hogy a helyszínen készüljön hivatalos dokumentáció – akár fotókkal is –, így kiküszöbölhetők a véleménykülönbségek.
Ezekre figyeljünk a kitöltéskor
A hiánytalan kitöltés különösen fontos, hiszen a pontatlanság miatt elhúzódhat az eljárás. Ügyeljünk rá, hogy tanúnak a rokonok helyett lehetőleg olyan járókelőket válasszunk, akik nem voltak részesei a balesetnek. A forgalmi helyzet meghatározása esetében ne felejtsük el megadni, hogy hány helyre tettünk x-et, mert a másik autós utólag akár számunkra kedvezőtlenül is alakíthatja a saját példányát. Ha nincs is nagy kézügyességünk, mindig rajzoljuk le a baleset körülményeit bemutató ábrát. Soha ne maradjon le az aláírás, mert anélkül érvénytelen a bejelentő!
Tollal és erőteljesen kell írni
Kitöltéskor ajánlatos figyelembe venni a következőket: a 6. és 8. pontot a kötelező felelősségbiztosítási kötvény, a 9. pontot a jogosítvány adataival egyezően kell kitölteni; a 10. pontban a nyíl az ütközés irányát, a hegye az ütközési pontot mutassa; csak azokat a közlekedési helyzeteket (12. pont, 1-17. kérdés) jelölje meg kereszttel, amelyek az Ön járművére vonatkoznak; adja meg az Ön által megjelölt mezők számát. Soroljuk fel a baleset tanúit, közöljük lakcímüket. Fontos tudni, hogy a lap szétválasztása után a baleseti bejelentőt már nem lehet módosítani.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!