A sztori körülbelül két éve kezdődött, amikor a Pénzügyminisztérium a jogharmonizáció jegyében megkezdte a rendelet előkészítését. A javaslatot 2003. szeptember 19-én a PM és a Gazdasági Minisztérium terjesztette az országgyűlés elé, amely november 11-én megvitatta, majd a bevezetésre vonatkozólag kitűzte a 2004. május 1-jei dátumot. Két héttel később Jauernik István és Farkas Imre képviselő javaslatot tett az időpont előrehozatalára (február 1.), a honatyák pedig december 8-án megszavazták a módosítást. Struktúráját tekintve a regisztrációs adó ugyan továbbra is lehetőséget ad használt autók behozatalára, de azokat a típusokat, amelyek eddig slágernek számítottak, nem éri majd meg behozni. Ez pedig a kereskedők túlnyomó többségét ellehetetleníti, hiszen az érkező autók általában súrolták az alsó határt, vagyis a megengedett legöregebb gépek érkeztek az országba.

Eső után…

A szigorodó szabályozás mellett a legnagyobb tiltakozást az váltotta ki, hogy az időpont-módosítás miatt 7200 darab decemberben hazahozott és több tízezer korábban vámkezelt, gazdára váró autó esik az új rendelet alá, így a szürkeimportőrök által kalkulált fogyasztási adó helyett annak többszörösét kell befizetniük. Ennek oka, hogy 2003. december 31-ig a szokásosnál másfélszer több autó (legtöbbjük EURO II-es motorral) érkezett, s ezek forgalomba helyezését nem győzi a Közlekedés Felügyelet. Azok a tulajdonosok tehát, akik február 1-jéig nem tudták forgalomba helyezni kintről érkezett autójukat, kénytelenek az új adótábla szerint fizetni. Öröm az ürömben, hogy a régi rendszer alapján – a már levámolt, de forgalomba nem helyezett kocsikra – kifizetett fogyasztási adó összegét levonják a regisztrációs díjból.

…köpönyeg

Makroökonómiai hatásait tekintve elsősorban pozitív változásokra számíthatunk. Reményeink szerint szép lassan eltűnnek az utakról a rossz állapotú, külföldről törötten behozott gépjárművek, teret adva a rendszeresen karbantartott, először Magyarországon forgalomba helyezett autóknak. Ebből fakadóan csökkenhetnek a balesetek és a környezetszennyezés, valamint a vizsgáztatást és zöldkártyát érintő visszaélések. Hogy mi történik a túlkínálat miatt értéküket vesztett, idősebb nyugati autókkal, az kérdéses, de a tapasztalatok azt mutatják, nagyrészük újra költözik, hiszen a tőlünk keletre fekvő országokban most kezdődik a nálunk már véget ért hercehurca.