A magánbefektetői forrás bevonásán alapuló autópálya-építési rendszer átmeneti finanszírozására a Nemzeti Autópálya Rt.-nek további legfeljebb 92 milliárd forint kereskedelmi banki hitelt kell felvennie. Erre PPP-ben megvalósuló, illetve előbbre hozott beruházásokhoz van szükség – mondta érdeklődésünkre Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője.
Így például a tervezett 2009 helyett 2007-re épülne meg az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 35 kilométere, továbbá újabb szakaszokat (M0-s) is bevonnak a PPP-be. A szóvivő hangsúlyozta, hogy a 92 milliárd csupán keretszám, nem biztos, hogy mindet igénybe is veszik. A sztrádatörvény és az idei büdzsé szükséges módosításának tervezetét a héten tűzik napirendre az illetékes parlamenti bizottságok. Az Országgyűlésnek benyújtott javaslat szerint ingyenesen kerülne az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-hez az állami tulajdonban lévő gyorsforgalmi útberuházások. Arról már korábban döntés született, hogy a magántőke bevonásával (azaz piaci forrásból) finanszírozandó szakaszok működtetése – beleértve a beruházást, finanszírozást, üzemeltetést – az ÁAK Rt. feladatává válik.
Amennyiben az ingyenes átadás zöld utat kap, úgy az az ÁAK Rt.-nek fizetendő rendelkezésre állási díjat is befolyásolja. A átadás időpontját és részleteit a GKM szóvivője egyelőre nem tudta megmondani. Korábban több változat is szóba került. Az egyik verzió szerint az Nemzeti Autópálya Rt. egyenként adta volna át a kivitelezési szerződéseket. Egy másik elgondolás értelmében ez egyben történne. Bármelyik megoldás mellett is döntenének, a beruházások finanszírozásának az állami költségvetésen kívülre kell kerülnie. A NA Rt. kereskedelmi bankoktól, valamint a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-től – mint arról korábban beszámoltunk – költségvetési készfizetői kezességvállalással az idén már összesen 285 milliárd forintot vett fel.