Németország ezen apró része tulajdonképpen a német autógyártás kirakatvidéke: az Audi mellett a két konkurens, a Mercedes és a BMW boszorkánykonyhái is e környéken tenyésztik a lóerőméneseket. Nem meglepő tehát, hogy a puszta gyártósorokon kívül az Audi egyéb módon is éreztetni szeretné: az Audi több, mint egy márka, egy gyár, nemcsak autók, hanem egyéb értékek is készülnek mind Ingolstadtban, mind Neckarsulmban. Mindez első látásra nyilvánvaló. A Forum névre hallgató, mindkét helyen a város életébe szervesen és közvetlenül beépülő bemutatóterem múzeum, kiállítás és társasági központ is egyben. Mindkét városban több százezren fordulnak meg évente, nemcsak a márka rajongói, hanem különböző konferenciák, koncertek szervezői is előszeretettel hasznosítják a márka saját arculatának megfelelően
kialakított központokat. Persze, elsősorban nem ez, hanem a kvázi „autószalonként” is funkcionáló szolgáltatásegyüttes jelent meglepetést. Bizony, sok minden megfordul az ember fejében, amikor nyugdíjas házaspárok veszik át a gyárlátogatást követően tűzpiros TT kupéjukat, nagycsaládosok nézegetik boldog mosollyal arcukon az A4 Avant kulcsának átadásáról alig két perce készült fotót…
Beszédes számok
Visszatérve az álmoktól a valóságig: Ingolstadt ma több mint 120 ezer lakosú város, ahol 31 304 dolgozójával az Audi a régió legnagyobb munkáltatója. A gyár szalagjait tavaly 537 047 darab Audi A3-as és A4-es hagyta el – a legkülönbözőbb felszereltségi szintekkel. A logisztikai kiszolgálás elképesztően precíz, a megrendelés pillanatától számítva nyomon követik a gépkocsik sorsát, mindig tudva, hogy a gyártás melyik fázisában tartanak éppen. Ez azért is óriási feladat, mert a gyáriak szerint szinte elképzelhetetlen, hogy a gyártósoron két, teljesen megegyező felszereltségű és típusú jármű következzen egymás után. A gyár területét középen teljesen kettévágja a vasút, így az elkészült járművek azonnal a vagonokra kerülhetnek. Így érkezik Győrbe a TT-k karosszériája is, hogy másnap azután készre szerelve visszatérjen Ingolstadtba.
A technológia és a precizitás terén Neckarsulm tulajdonképpen nem sokban tér el Ingolstadtól: az autógyártás mellett itt a műszaki fejlesztés, valamint az Audi „quattro GmbH” leányvállalata viszi a prímet. Ez utóbbinak köszönhetően itt készülnek a különleges négykarikások, az A6-osok, az RS modellek, az A8-asok, valamint tavaly óta az R8-as szupersportkocsi is – 2006-ban mindösszesen 262 851 példányban. A gyár remek példája a nagyfokú automatizáltságnak (a karosszériák előállításának 95 százalékát robotok végzik), valamint a precíz kézi összeszerelésnek is: az R8-ast 250 magasan képzett szakember szereli össze, szinte teljes egészében kézzel. Neckarsulm exkluzivitását az alumínium- és a motortervezői központ adja. Előbbinek köszönhető az alumínium megjelenése a szériagyártású autókban, az A8-as limuzinok 1993-tól készülnek a könnyűfém felhasználásával. Itt történik a nagy teljesítményű motorok fejlesztése is, ez a szülőhelye a TDI és FSI erőforrásoknak, s természetesen itt készült az R10-es modell is, amely 2006-os debütálását követően idén is magabiztos győzelmet aratott a Le Mans-i 24 órás versenyen.
Számokban …
Audi-gyár – Ingolstadt Alapterület: 1 998 930 m2 Dolgozók: 31 304 fő Modellek: A3, A3 Sportback, A4, A4 Avant, A5, az Audi TT Coupé és az TT Roadster karosszériája és fényezése Termelés (2006): 537 047 db jármű Audi-gyár – Neckarsulm Alapterület: kb. 1 millió m2 Dolgozók: 13 415 fő Modellek: A6, A6 Avant, S6, S6 Avant, Allroad Quattro, A8, A8 L, S8, R8, a fényezőüzemben ezeken túl: Lamborghini Gallardo Termelés: 262 851 jármű