Fontos biztonsági szempont, hogy nem elég, ha minket látnak, nekünk is a lehető legtöbbet kell észlelnünk a környezetünkből. A világítás tuningolása azonban nem olyan egyszerű, ahogy azt esetleg a boltokban az eladók próbálják nekünk elmagyarázni: a halogénlámpába ugyan „becsavarhatók” LED-es, vagy xenon fényforrások, de ezek használata épp az ellenkezőjét eredményezi annak, amit szeretnénk. Vakítjuk a szembejövőt, és mi sokkal kevesebbet látunk. A másik nagy divat manapság a nappali menetfény, itt is vannak buktatók. A halogénlámpák nagyobb fényére egyébként van legális megoldás is, a Sportlight, illetve MegaLight izzók – ezeknél ugyan rövidebb az élettartam, de a vásárlók visszajelzései szerint ennél fontosabb a számukra az, hogy jobban látnak sötétben.
LED-es „izzó” H4-es foglalatban
A H4-es halogén fényszórónál a megvilágítást adó fő szál egy adott helyen lévő, nagyjából 1,5 mm átmérőjű, 4,5 mm hosszú izzószál. Ehhez lövik be a tükröző felületet, azaz csak az innen érkező fényt tudja úgy elosztani a foncsor (és ha van, a burán lévő szóró elemek), hogy az a törvényi előírásoknak megfelelően világítson. A LED-es fényforrásnál például egy kb. 1 cm átmérőjű korong bocsátja ki a fényt, ezt szó szerint a nagyvilágba szórja szét a lámpa. Nagyjából egyenletesen és elég gyengén megvilágított az egész vászon, egészen biztosan nem sokat lát majd a sofőr, ha ilyet használ. S akkor még az intenzív hőfejlődés miatt egy ventilátor is van a világítótestben, és hogy ez milyen minőségű az eleve szabálytalan kínai gyártású hamisítványban (egy japán gyártó neve szerepelt a LED lámpán), az szintén kérdéses.
LED-es menetfény
Erre is vonatkoznak törvényi előírások, amelyet nem minden, a piacon kapható termék képes betartani. A magyar mérnökök legjobb tippje, hogy külön minősítették az elektronikát és a fényforrást, amelyek együttes tudása nem valami jó. Azzal egyébként, hogy nem tompítottat (és vele együtt a hátsó lámpákat) égeti az ember, 1-1,5 deciliter üzemanyagot lehet megspórolni 100 kilométeren.
A GE-Tungsram legújabb fejlesztésű lámpájában szabadalommal védett mechanikával forgatható a három LED, így a téglalap alakú utólagos lámpa az autó lökhárítójának vonalához illeszthető, és ezáltal tényleg arra világít, amerre kell.
A laboratórium
Újpesten, a General Electric Külső Váci úti telephelyén van az a laboratórium, ahol az új autófényforrásokat vizsgálják. A 25 méter hosszú alagút egyik végén található a fényérzékelő, amely úgy mér, hogy a terem másik végén lévő állványon mozgatják a fényszórót annak megfelelően, hogy éppen melyik, a szabványban előírt mérőpontot vizsgálják.
Lényegében bármilyen lámpát tudnak mérni – önmagában semmit nem ér a legjobb fényforrás, ha a tükröző felület nem megfelelő. A mérnökök szerint régen könnyebb volt a lámpák tervezése, ám amikor a designerek elkezdtek egyre vadabb formájú lámpákat rajzolni, sokkal nehezebbé vált az előírt módon szórt fény előállítása. Hazánkban fényforrásfejlesztéssel és gyártással (Budapest, Nagykanizsa, Kisvárda) foglalkoznak, az itt készülő fényforrások 98 százalékát exportálják.
Autóvilágítás üzletág
A GE még 1989-ben vásárolt tulajdont a Tungsramban, amelyet aztán később teljesen megszerzett. Az évek során lényegében a teljes autóvilágítás üzletágát ide telepítette több százmillió dolláros befektetéssel, átvéve a magyar cég fejlesztőosztályát, és modernizálva a gyártást. A termelés 98%-át exportálják, a hazain kívül egy USA-beli gyárban készül még néhány, az ottani piac autóiban használatos úgynevezett „sealed beam” lámpa. A General Electricen kívül a világon csak a Philips és az Osram képes a teljes autóvilágítási spektrumot lefedő (személyautótól a haszongépjárműig, külső-belső világítás) fényforráskínálatot biztosítani. A nemzetközi szabványelőkészítő testületben is van magyar tag.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!