Annak ellenére, hogy néhány éve csökken a közúti balesetben elhunytak száma, mégis egyre több szerencsétlenség történik. A kevesebb haláleset inkább a gépjárművekbe épített egyre modernebb biztonsági rendszereknek, semmint a vezetők, kerékpárosok vagy épp gyalogosok felelősebb gondolkodásának köszönhető. A súlyos és könnyű sérülések száma ugyanis tovább emelkedett.
Hazánkban évente átlagosan 1300 ember veszti életét közúti balesetben – derül ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) közleményéből. Igaz, míg öt éve 1329 áldozatot követelt a rossz közlekedési morál, addig 2005-re az elhunytak száma 1278-ra csökkent. Ijesztő azonban, hogy az áldozatok között továbbra is sok a gyermek. Közülük 68 százalék gépjármű utasaként, 23 százalék gyalogosként, 9 százalék pedig kerékpárosként szenved halálos balesetet.
A súlyos sérültek száma 2001 óta négyszázzal (7920-ról, 8320-ra), a könnyebben sebesülteké csaknem háromezerrel (16229-ről, 19185-re) emelkedett. A minisztérium állásfoglalása szerint a romló adatok indokolják a szigorításokat.
A módosítások elsősorban a gyermekek utazásával, illetve a gyalogosok és kerékpárosok lakott területen kívüli közlekedésével kapcsolatosak. Az EU több tagállamában már kötelezővé tett láthatósági mellény hazai bevezetése például sok száz emberéletet menthet meg. A tervezett KRESZ-módosítás szerint lakott területen kívül éjszaka és rossz látási viszonyok között a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak kötelező lenne a mellény.
Életbevágó kérdések szavazásra bocsátva
A GKM a tervezett módosításokról kikéri a lakosság véleményét. A láthatósági mellény viselését a szavazók 56 százaléka támogatta. Furcsa ellentmondás, és egyben a polgárok felelőtlen gondolkodását tükrözi, hogy míg az autóbuszoknál több mint 50 százalék, a csoportos gyermekszállításban részt vevő más járműveknél pedig a válaszadók 81 százaléka helyesli a biztonsági öv és a gyermekülés kötelezővé tételét, addig a saját járművekre vonatkozó szabály meghozatalát 55 százalék elutasítja. Pedig a veszély ez utóbbi esetben sem kisebb.
További változást jelent, hogy ezentúl a járműveken minden gyermeket külön ülőhelyen kellene elhelyezni, illetve a 14. életévüket be nem töltött és 135 centiméternél alacsonyabb csemetéket speciális gyermekülésbe kellene ültetni.
Az autóbusz-balesetekben sérülést szenvedők számát a lakott területen kívül közlekedő járatokon kötelezően bevezetendő biztonsági övekkel csökkentenék. Az iskolabuszokon és gyermekszállító járműveken kötelező lenne a külön jelzés, illetve a menetrendszerinti járatokhoz hasonlóan a biztonsági övek és a gyermekülések beszerelése.