A tegnapi végszavazás előtti utolsó pillanatban – a múlt szombaton – benyújtott pénzügyminisztériumi javaslat számos, korábban nem mérlegelt szempont alapján végezte el a ráncfelvarrást az érdekek kereszttüzében álló regisztrációs adótáblán. A használt autókkal kereskedők petícióval tiltakoztak, az új járműveket forgalmazók üdvözölték a módosítást. Az adótételek meghökkentően magasra szökkentek, a mai állapothoz képest 1,6–2,8-szeres különbségek is tapasztalhatók. Ennek a legfőbb oka, hogy az adócsomag legújabb tervezete – a versenysemlegesség megteremtésének indokával – kivonja az áfa alapjából a regisztrációs adót.
Ez azt jelenti, hogy jövőre több mint 16 milliárd forinttal kisebb bevétele lesz általános forgalmi adóból a költségvetésnek. A kiesést nyilvánvalóan nem viseli el a büdzsé, kompenzálásként a regisztrációs adótételeket módosították. A környezetvédelmi szempontok is jobban dominálnak az új adótáblában: az euro 4-es, vagyis legkorszerűbb kocsik adójánál 50 százalékkal magasabb az euro 3-as és száz százalékkal az euro 2-es autók adója. A legfrissebb változat ugyanakkor figyelembe veszi az európai uniós avultatási kötelezettséget, vagyis a forgalomba helyezéstől eltelt hónapok függvényében mérséklődik a fizetendő összeg egészen 25 éven át.
A Világgazdaság számításai szerint mindez nem jelenti azt, hogy drágulnának jövőre a gépkocsik. A regisztrációs adó drasztikus emelése – bármily meglepő – alig módosítja az árakat: az áfa eltörlése és használt autók esetében az avulási szorzó együttvéve kompenzálja az adónövelést. Plusz-mínusz egy–három százalékos különbséget fedezhetünk fel az árakban akár új, akár használt autóról legyen is szó.