2005 júniusában a dízelautók átlagára 4,5%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, miközben a forgalom 13%-kal emelkedett. A benzinüzemű autók átlagosan 3,4%-kal drágultak, a forgalmuk azonban 7%-kal visszaesett. Összességében az európai autóárak 3,9%-kal növekedtek a 2004. júniusától 2005. júniusáig terjedő időszakban.
„A dízelüzemű gépjárművek mára az európai autópiac forgalmának közel felét adják, népszerűségük továbbra is töretlen. Mivel a dízelek alapára magasabb a benzines típusok áránál, forgalmuk erősödése a gyártók bevételeinek emelkedését vonja maga után” – mondta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers Autofacts üzletágának vezetője.
Franciaországban és Belgiumban például a dízelek már az újautó eladások 70%-át teszik ki. Éves szinten a legdinamikusabb emelkedést Magyarország (54%), Norvégia (45%) és Portugália (31%) produkálta. A dízelek forgalma csak Lengyelországban és Görögországban esett vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
A PricewaterhouseCoopers Európai Újautó Árindexe (a relatív újautó árak forgalommal súlyozott indexe) alapján az európai autópiacok közül a dániai a legdrágább. Itt az új gépjárművek ára 94%-kal magasabb, mint az eurozóna átlagára. A legolcsóbbnak Csehország számít, az átlagnál 8%-kal alacsonyabb mutatójával.
A magyar piac sajátosságai
A magyarországi autópiac az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált. Bár a dízelüzemű autók forgalma 54%-kal bővült, azok ezzel együtt is csak mintegy 15%-ot tesznek ki az újautók piacán.
Az értékesítési eredmények azonban – típustól és piaci szegmenstől függően – széles sávban szóródnak. A kisautók forgalmának visszaesése mellett a nagyméretű gépjárművek iránti kereslet erősödése jellemzi a magyar piacot. A középkategóriás és a még mindig szűk szegmenset képviselő luxusautók piacán szintén emelkedés érzékelhető. Meglepő azonban, hogy több piaccal ellentétben Magyarországon az egyterűek iránti kereslet nem növekedett az elmúlt 12 hónap során.
A magyarországi átlagárak jelenleg 4%-kal alacsonyabbak az európai átlagnál. A másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően összességében alig figyelhető meg változás az árak tekintetében, de az egyes szegmensek között fellelhető némi eltérés. Az árak főként a kiskategóriás autók esetében csökkentek, míg a középosztály enyhe áremelkedést mutat.
Európai kitekintés
Az „öt nagy” piac is vegyes képet mutat. Spanyolország autópiaca jelentős áremelkedés mellett továbbra is lendületesen növekszik. A francia és a német piacra lassú bővülés és átlag alatti áremelkedés jellemző. Olaszországban a gyengülő forgalom ellenére is jelentősen emelkednek az árak, míg Nagy-Britanniában a szűkülő piac csökkenő árakkal párosul.
Európában a norvég és a dán autópiacon figyelhető meg a legdinamikusabb bővülés, míg Finnországban az elmúlt évben 15%-kal esett a forgalom. Ezekben az országokban az újautó árak jóval az európai átlag fölött vannak, főként Dániában, ahol az autóértékesítést kivételesen magas adóterhek sújtják.
Kelet-Európában visszaesett a forgalom (főként Lengyelországban és Csehországban), bár az áremelkedés nem érte el az európai átlagot. A cseh piacon – a brithez hasonlóan – egyedülálló módon estek az árak.