Noha a benzin hosszú ideje drágul, a nála több mint 100 forinttal olcsóbb autógáz forgalma évről évre csökken. Ez azt mutatja, hogy egyre kevesebb a gáz felhasználására is alkalmas, úgynevezett kettős üzemű személygépkocsi, de a Mol becslése szerint a fogyasztás alapján még mindig legalább 60 ezer lehet a számuk. A hivatalos statisztika azonban mást mutat: a BM és a GKM adatbázisa szerint az elmúlt év végén 1500 gáz- és 11 500 vegyes üzemű autó volt forgalomban, de egyik minisztériumban sem tudták megmondani, mit is értenek a vegyes üzem alatt.
Bármely személykocsi könynyen átalakítható a kettős üzemmódra, és szakműhelyek garanciával vállalják a munkát. A mai korszerű autókhoz való gázbefecskendező rendszerek 250-350 ezer forintba kerülnek, de a költség egyes esetekben meghaladhatja a 400 ezer forintot is. A régi motorokhoz való szívórendszer 150-200 ezerből is kijön.
Új kocsikat a legritkábban alakítanak át, mert a gyárak ezért érvénytelenítik a motorra szóló garanciát. Emiatt – mutat rá a Pécsi Gázautó Kft. vezetője – jobbára 2–8 éves autókba szerelik be az átalakítószettet. Haszon Zoltán szerint az elmúlt időszakban évi 3 és 5 ezer között volt a hazai átalakítások száma, ám most a magas benzinár révén az ilyen műhelyek forgalma több mint duplájára nőtt. Úgy véli, a százezret is meghaladhatja a gázt tankoló autók száma.
Négy év alatt 5 ezer tonnával csökkent az autógáz-felhasználás, bár a tavalyi 36 ezer tonna még mindig 67 millió liternek felel meg – idézi a PB-gáz-forgalmazók szövetségének adatait Péter István, a Mol Rt. PB-gáz-üzletágának igazgatója. A cég összesen 150 töltőállomásra szállít gázt, és a forgalmazók egyre bővítik kútjaik számát, komoly hátteret nyújtva a technológia elterjedéséhez. A fogyasztáscsökkenés Péter István szerint több okra vezethető vissza. A kilencvenes években nagyon sokan illegálisan használtak PB-gázt autójukban, de ezek mára fokozatosan kikerülnek a forgalomból. Akkor az átalakítószett – a mai árakon számítva – 70-80 ezer forint volt, ma pedig háromszor ennyit kell szánni rá. Emellett a korszerű autók jóval takarékosabbak, így a legalább évi 15-20 ezer kilométert vezető autósok állnak át a gázra. A gázüzemmódban ugyan körülbelül 15 százalékkal magasabb az átlagfogyasztás, de még így is az üzemanyagköltség egyharmada megtakarítható. Ennek ellenére még a taxisoknál is 10 százalék alatt van a gázos autók aránya a készülék ára miatt. Két taxistársaságnál pedig azt hallottuk, hogy sok panasz volt a rendszer megbízhatóságára.
A GM angliai „Opelje”, a Vauxhall is készít gyárilag gázüzemű autókat, de magyar importőre nem gondolt a behozatalra a 15 százalékkal magasabb ár s amiatt, hogy a számítások szerint csak mintegy hároméves használat után térülne meg a befektetés.
A közelmúltban műszaki vizsgára vittek egy külföldön vásárolt gyárilag kettős üzemű Renault-t. A közlekedési műszaki hatóságnál elmondták, az EU-csatlakozás előtt az ilyen autók csak azután kerülhettek forgalomba, ha kiszerelték a gyári átalakítót, és újat raktak helyébe. Ma már nincs ilyen gond, és az importőr már vizsgálja, a márka háromféle modellje közül melyik lenne piacképes Magyarországon, ugyanakkor egy céggel már tárgyalások folynak ötven kocsi szállításáról.
A VW kínálatában eddig csak a Golf Variant volt gyárilag kettős üzemű, azonban folyik a Touran és a Caddy modell fejlesztése is. A Porsche Hungaria úgy tájékoztatta lapunkat, fél év múlva valószínűleg megkezdik a kisáruszállító Caddy gáz-benzin üzemű változatának értékesítését.