Csak most, a márka megújulásával egy időben indult útjára a Lotus Drivers Academy elnevezésű program, amelynek keretében bárki* (* lásd később a feltételeket) csapathat egy kicsit egy Evora S-sel a Hungaroringen. És ez nagy szám, hiszen világszerte mindössze négy helyszínen kínálnak majd pályaautós vezetéstechnikai tréninget, a gyári próbapálya mellett a mogyoródi pálya a második ismert létesítmény.
Mindezt ünnepélyes, de a brit márka képviselte könnyed keretek között jelentették be a Hungaroringen, ahol Frank Tamás és Gyulai Zsolt is jelen volt. A rövid beszédekből kiderült, leginkább Frank Tamás személyes kapcsolatainak, Dany Bahar-hoz fűződő barátságának köszönhetjük a megtiszteltetést, de azért az is szerepet játszott a dologban, hogy a Hungaroring még mindig egy olyan versenypálya, amely a pilótától és a technikától is a lehető legtöbbet kívánja, azaz ideális helyszíne a képzésnek.
A sajtótájékoztatót követően Bruno Senna (a Lotus Renault F1-es csapat tesztpilótája) és Martin Donelly (egykori Lotus-Lamborghini F1-es pilóta, a vezető instruktőr) vitte el pár körre az érdeklődőket. Ezt egyébként szó szerint kell érteni, mert egy fel- és egy levezető kör jutott mindenkire.
Hasonlóan szoros időbeosztással működött a Lotus Evora S vezetés is, amelynek külön nehezítéseként zárt sisakot is fel kellett vegyek. Nem elég, hogy nem tudok vezetni, de még a fejem is nagy, az extralarge méretű sisakban is alig kaptam levegőt, arról nem is beszélve, hogy alig tudtam visszajelzést adni Paul-nak, aki az én instruktorom volt. Először ugyanis Paul megmutatta a pályát, ami tulajdonképpen abból állt, hogy a Hungaroringen (majdnem) az összes kanyar érintési pontja későn van.
Ahogy ő elmondta, és mutatta, tényleg pofonegyszerű dolog volt a pályán autózás, azonban én egyrészt életemben először vezettem Lotust, másrészt már évek óta nem autóztam a ’ringen. Egyszerre tehát sok mindenre kellett figyeljek, amikor végre én ülhette, a volán mögé. Rögtön azzal kezdtem, hogy beszállás közben elakadtam a sisakkal a fejemen, mert hát a Lotus Evora ajtónyílásán ugyan befér a hozzám hasonlóan 1,9 méter magas ember is, azonban nem számoltak a magasságomhoz jó 5 centit hozzátevő, és a nyakam mozgását erősen korlátozó sisakkal. Sebaj, minimális anyagi kárral sikerült megoldani a dolgot. Nekem nem fájt a dolog, ami jó bizonyíték arra, hogy a sisak igenis jó valamire. Az Evora volánja mögött ülve elsőként az tűnt fel, hogy világít a tankolást jelző lámpa, és a benzinszint mutató is padlón van. Paul elment egy körre, és a szerelőkkel való konzultáció után megnyugtatott; tele van a tank, csak elektronika csődölt be. Könnyen megtaláltam az ideális vezetési pozíciót, hiszen elöl azért mégis használható méretű a térkínálat, szemben a második sorral.
A kormány pontos, a kuplung férfias, a váltó kicsit akad. Utóbbi valószínűleg az intenzív használatnak köszönhető, a negyedik kapcsolásakor a szinkrongyűrűk ellenállását hangos recsegést követően sikerült csak legyőzni – pedig a kuplungpedált a padlóig nyomtam. A Lotus Evora S egyébként egy remek sportkocsi, a motorhangja még nem tolakodó, de remek körítést ad a precízen vezethető szerkezetnek. A fékek jól adagolhatóak, bárcsak lett volna időm két körnél egy kicsit többet menjek, akkor biztos ráéreztem volna a dologra. Így az került az értékelésemre (az oktató minden menet után osztályoz, a tréningen így a nap végére látszik a fejlődés), hogy túl korán és hirtelen fékezek, és mindig túlságosan hamar próbálok meg befordulni. Hát igen, lényegében elektromos autóból (Peugeot iOn) ültem át a Lotus Evora volánja mögé, márpedig ott állandóan a féket kellett nyomni, ha energiát akartam visszatáplálni. Azt eddig is tudtam, hogy nem tudok versenyautót vezetni, de most már legalább papírom is van róla.
A Lotus Driving Academy-re visszatérve három szintű a program. A Level 1 kurzus egész napos foglalkozást jelent, a 799 eurós ár csak elsőre tűnik húzósnak. Egyrészt nem elsősorban a magyar, hanem úgy általánosságban a kontinentális Európában lévő üzletembereket – Lotus rajongókat célozzák a képzéssel, másrészt ebben az árban személyes instruktor van, aki végig mellettünk ül az autóban, ellentétben néhány konkurens márka hasonló szolgáltatásával, ahol csoportokban köröznek az autók. A Level 2 csomag 999 eurós áráért már túl- és alulkormányzottság tréning is van, azaz megtanítanak csapatni is a középmotoros, kompresszoros autóval. Az 1199 eurós árával legdrágább Level 3 képzés igazából azoknak szól, akik már tudnak egy bizonyos szinten vezetni, és tökéletesíteni szeretnék tudásukat – itt az eddigieken felül az erőcsúsztatás világába is bevezetik az embert.
A vezetéstechnikai képzésen felül, úgymond maradandó élményként szerepel a programban a Level GT4, amikor egy igazi Evora versenyautóval mehet körbe az ember a Hungaroringen. Ehhez a képzéshez nem árt, ha az ember már korábban végigjárta a Lotus Driving Academy képzéseit, hiszen nem adják csak úgy oda akárkinek az autót. Arról nem is beszélve, hogy a programpont 3599 euróval könnyíti meg a pénztárcánkat – vagy a céges bankszámlát. A Lotus szerint ugyanis motivációs, csapatépítő tréningnek is tökéletes választás lehet az Evora vezetés.
Az idén három alkalommal látogat el a Hungaroringre a Lotus Driving Academy, augusztus 8-10., szeptember 5-7. és szeptember 26-28. között. Jelentkezni és a képzéssel kapcsolatban további információkat a www.lotusdrivingacademy.com weboldalon lehet találni. A Lotus Driving Academy magyarországi bemutatkozásáról 72 darab képet az Autó-Motor Facebook oldalán találhatnak.