Csekély módosításokkal szerdán elfogadta az unió nagyköveti bizottsága (Coreper) azt a direktívamódosítást, amely az úgynevezett roncsautó-irányelvhez igazítja a gépjárművek forgalomba helyezésének szabályait is. A roncsautó-irányelv (2000/53/EK) magas visszagyűjtési és újrahasznosítási követelményt állít a forgalomból kivont gépjárművek gyártói és forgalmazói elé. 2006-ra a begyűjtött roncsokból kinyert anyagok legalább 85 százalékát, 2015-re pedig már 95 százalékát kell újrahasznosítani.
A mostani módosítás az új járművek forgalomba helyezésénél is megköveteli, hogy azok hasznos élettartamuk végén megfeleljenek az újrahasznosítási minimálkövetelményeknek. Eszerint a jövőben a közösségen belül csak olyan új gépjárművek forgalmazását engedélyezik, amelyek esetében a gyártó vagy importőr garantálni tudja, hogy a beépített anyagok legalább 85, majd 95 százalékát hasznosítani lehessen – fogalmazott Kosaras Csabáné, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium illetékese. A tervezet jelenleg az első olvasatnál tart az Európai Parlamentben, ám a háttérben zajló informális egyeztetések során gyakorlatilag sikerült közös nevezőre jutni a tanáccsal. A mostani Coreper-döntés eredményeként valószínűnek tekinthető, hogy a módosítás néhány hónapon belül hatályba lép.
A gyártók már többször hangot adtak félelmüknek, hogy a roncsautó-direktíva miatt sérülhet versenyképességük. Szakértők szerint a 95 százalékos hasznosítási arány elérése csak olyan pluszköltségek árán teljesíthető, amelynek jelentős áremelkedést okoznak az új gépjárművek értékesítésénél. Ezért a piaci szereplőket összefogó európai érdekképviseletek igyekeznek megakadályozni, hogy a jelenlegi célok elérése előtt tovább szigorítsák a környezetvédelmi előírásokat.