– Ez valami agyrém, és akkor még úriemberként fogalmaztam – mérgelődik Antallfy Károly (37) rákoskeresztúri lakos. A férfi egyike azoknak, akik kora reggel a XVII. kerületből a Pesti–Jászberényi úton át próbálnak bejutni a városba. A kijelentés egyébként a Kozma utcai kereszteződésnél hangzott el, amelyet nemrég hozott rendbe a fővárosi önkormányzat.
– Szép-szép, de azért a kerülőt hosszabbra is építhették volna – teszi hozzá Antallfy. A sofőrnek igaza van: a kerülő rövidre sikeredett, hiszen két kanyarodó kamion és ugyanennyi autó már képes bedugítani. Ha ez megtörténik, pillanatok alatt kilométeres sor alakul ki.
Hasonló káosz alakul ki naponta innen nem messze, az Éles saroknál. De ugyanilyen joggal emlegethetnénk a Mexikói–Thököly, vagy a Szabadföldi–Vidámvásár–Ostoros út találkozását is. Ugyancsak beleillik a negatív listába a Moszkva tér, a Bánkút és Szerencs utca, a Baross Gábor–Veress Péter út találkozója, valamint Békásmegyeren a Szentendrei út két, több száz méteres sorokat okozó HÉV-átjárója.
– A Kozma utca Pesti úti kereszteződésénél nincs hová kitolni az utat – mondta érdeklődésünkre Pásti Imre, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának forgalomtechnikai alosztályvezetője, aki egyben hozzátette, itt azért nincs hely, mert az út környezete a MÁV-é.
Hasonló okok, azaz a tulajdonviszonyok kötöttsége miatt nem lehet rendezni Békásmegyeren a Szentendrei–Batthyány utcát összekötő, HÉV keresztezte kis utcát, illetve az arra rákanyarodó sávokat.
– Azonos, befelé tartó forgalom mellett a város központjának irányában egyre növelni kellene a sávok számát – világítja meg a közlekedés egyik nehézségét Pásti Imre. E logika mentén például a Rákóczi, a Bajcsy-Zsilinszky, az Andrássy utat minimum kétszer hatsávosra kellene bővíteni.
– Ez pedig fizikai képtelenség – nyomatékosít a szakértő. Megtudtuk, ugyancsak jó megoldás lehetne a forgalom külön szintre terelése. Ám ez olyan hatalmas összegbe kerülne, hogy azt a főváros egymaga képtelen lenne kinyögni.
A felhozott példák kapcsán Pásti elmondta, a Moszkva tér és az Éles sarok rendezése több évtizede húzódó probléma. Mindkettőre tervek tucatjai készültek, ám a megvalósítás ideje így is bizonytalan.
– A Mexikói–Thököly út kereszteződésének nemrég történt lezárása sürgető kényszer volt – tette hozzá a szakember. Itt ugyanis alig múlt el hét súlyos baleset nélkül. Pásti Imre elismerte, a betonfal nem a legjobb megoldás, de máshogy nem lehetett rendezni e kérdést.
Arra a kérdésre, miért nem építenek több aluljárót, Pásti Imre azt válaszolta, ezek hatalmas összeget emésztenének föl. Továbbá arra is gondolni kell, hogy sok helyen már hely sincs ezek kialakítására. Ezek között említette a Mexikói utat is.