Minden negyedik autós vásárol maga alkatrészeket, sőt, közülük 19 százalék arra is vállalkozik, hogy kisebb-nagyobb javításokat elvégezzen a járművén, amelyek jelentős része hazánkban jellemzően tízéves vagy annál idősebb – derül ki a Bárdi Autó felméréséből. Ugyanakkor ezekkel a kocsikkal átlagosan 5-15 ezer kilométert tesznek meg évente, ami az autók kora miatt gyakoribb szervizeléssel, illetve a kopó- és elöregedő alkatrészek előbb-utóbb várható cseréjével járhat.
A lekérdezés eredményei alapján az autósok többsége úgy ítéli meg, hogy túl nagy érték forog ahhoz kockán, hogy házilag belenyúljanak a gyakran bonyolult elektronikával, finom mechanikai kidolgozottsággal rendelkező járművekbe. Ennek megfelelően arányaiban jóval kevesebben, csupán a gépkocsi-tulajdonosok negyede érzi úgy, hogy képesítés nélkül is megpróbálkozik a kisebb javítások elvégzésével.
A válaszadók 42 százaléka ugyan még mindig a szerelőre bízza a szükséges alkatrészek kiválasztását, megvételét, de 23 százalék már jobban bevonódik ezek kiválasztásába. Utóbbiak egyeztetik a szerviz munkatársával a szóba jöhető termékeket, és vele közösen döntenek egyik vagy másik megvétele mellett. A megkérdezettek 10 százaléka viszont még náluk is határozottabb. Ők egymaguk döntenek az alkatrész típusáról, ami aztán az autójukba kerül. Az önbeszerzés ugyanakkor számos buktatót rejthet, ezért a Bárdi Autó mellett a megyei szervizek is arra hívják fel a figyelmet, hogy mindig alaposan nézzünk utána az alkatrészek beszerzésének.
Mátyás Tamás, a békéscsabai Start Stop Autószerviz ügyvezetője elmondta, tíz ügyfelükből kilencen választják őket az alkatrészek beszerzéséhez. Aki pedig maga vásárolja meg a szükséges fődarabot, az tapasztalata szerint sokszor kényszerül arra, hogy kicseréltesse azt, miután a beszerelés során kiderül, mégsem pontosan azt az alkatrésztípust hozta, ami a javításhoz szükséges.
– Sok szerviz bevezette már azt, hogy mivel a hozott alkatrész eredete nem ismert, ezért nem vállalnak garanciát az ilyen darabok beszerelésére. Sőt, vannak szervizek, ahová már nem is lehet bevinni alkatrészeket – tette hozzá Mátyás Tamás. Megjegyezte, a szervizek azt is tudják, hogy melyik részegységből kell a magasabb kategória, hová szükséges a gyári vagy a gyárihoz hasonló minőségű részegység.
A szervizhez forduló ügyfelek leggyakrabban fék- és futóműjavítással, olajcserével, valamint a vezérléshez és a váltóhoz kapcsolható problémákkal keresik fel őket. Mindezt még a különböző, a fényszóróhoz kapcsolódó munkákkal egészítette ki Mogyorósi Balázs, a csabai CARWORK gépjárműszerviz vezetője. A szakember azt is elmondta, tapasztalata szerint az autósok többsége az ablakmosó folyadékot, az akkumulátort, esetleg a gumikat cseréli le önmaga, az autójavítást azonban szakemberre bízza.
– A mai autók, főként a 2010 után gyártottak, már annyira bonyolultak és speciális célszerszámokat igényelnek, hogy otthoni körülmények közt lényegében megoldhatatlan a javításuk. Némelyik típusnál vannak olyan alkatrészek, amiről elsőre még egy tapasztalt autószerelő se tudja megmondani, mire való – árulta el. Hozzátette: a szervizeknek viszont ebben is van egy nagy előnyük, rendelkeznek az autótípusokhoz szükséges dokumentációval, javítási útmutatóval.
Útmutató alapján szervizelnek
A műhelyek szerint lehet próbálkozni az autók otthoni javításával, de a mai modern gépjárművek javítása otthoni körülmények közt kevés sikerrel kecsegtet. Mogyorósi Balázs elmondta, a szervizek részletes javítási útmutatóval rendelkeznek. Ez egy online elérhető, évente több százezer forintba kerülő ismertető, amely minden autómárka és minden típus javításához szükséges dokumentációt tartalmaz. Ebben a leírásban az adott szerviz pontos menete is le van írva, kiegészítve a díjak kalkulálásához szükséges normaidőkkel. Sőt az is le van írva, hogy egy adott kilométerhez tartozó szerviznél milyen javítási munkákat kell elvégezni az autón.
– Egy adott kilométernél ugyanis nemcsak az olajat kell lecserélni, hanem rengeteg minden mást is – tette hozzá a szakember.