Szemben a korábban érvényes szabályozással, amikor az autóbontóknak mindössze a hulladékká vált és a tulajdonosoktól átvett gépjárművekről kellett nyilvántartást vezetniük, a 2015-ös esztendő első napjától hatályos rendelkezés szerint minden kibontott és eladásra előkészített alkatrészről külön, naprakész nyilvántartást kell vezetni. Ebben rögzíteni kell, hogy melyik bontásra átvett járműből származik az alkatrész. Ehhez a „bontási átvételi igazolás” számát kell megadni. A bontónak ezt követően garantálnia kell azt, hogy a bontott alkatrész – beépítve – alkalmas a közúti közlekedésre. Végül pedig azt is rögzíteni kell a nyilvántartásban, hogy a kibontott és megfelelő alkatrészt mikor adta el a cég.
Megyénkben hivatalos engedéllyel rendelkező gépjárműbontó mindössze kettő van, mindkettő Hatvanban. Korábban Kompolton is működött egy ezzel foglalkozó vállalkozás, ám ők ezt a tevékenységet már beszüntették, mindössze alkatrész-kereskedelemmel foglalkoznak. Ennek ellenére a cégvezető, Bucholcz Márió érdeklődésünkre azt mondta, hogy a módosításokat ők is tanulmányozzák, hiszen áttételesen őket is érinti az új helyzet.
A hatvani Márkus Tibor lapunk kérdésére közölte: nem tudja, mi volt a módosítás célja. A kormányrendeletben található változásokkal most ismerkedik, és csak remélni tudja, hogy visszamenőleg nem kell kimutatást készíteni az alkatrészekről. A cégvezető szerint egy gépkocsiban úgy 80 ezer alkatrész van, egy motorban nyolcszáz. Csak Renaultból van tíz típus. A nagy kérdés, hogy vajon milyen nyilvántartásra lesz szükség?
– A baj az, hogy nem értem a módosítások célját. Mert, hogy az illegális bontóknak kedveznek ezzel, az egészen biztos. Heves megyében két hivatalosan is létező bontó működik, a másik is Hatvanban, de én magam csak a környéken tudok legalább 15 illegálisról.
A legnagyobb melléfogást Márkus Tibor meglátása szerint a törvényalkotó akkor követte el, amikor korábban a fémtörvény alá sorolta be a gépjárműalkatrészek bontását. Ezt a bajt legfeljebb tetézni lehet olyan rendelkezésekkel, amit úgy alkothattak, hogy nem ismerik a valóságos viszonyokat. Mindazok, akik az előírásoknak megfelelően működtetik a bontót, hatalmas összegeket kell, hogy kifizessenek olyan beruházásokra, amelyek velejárói az előírások szerinti munkának. A feketén dolgozók mindezt kispórolják. Sok helyen halmokban állnak a külföldről, ki tudja milyen módon behozott járművek és a belőlük kibontott alkatrészek. Törődik ezekkel valaki? – tette fel a költői kérdést a szakember, aki azt is megkérdezte, hogy vajon foglalkozik-e valaki az interneten történő értékesítéssel?
– A vevőt többnyire az érdekli, hogy a neten a feléért megkapja a szükséges darabot. Ez a mi legnagyobb konkurensünk, ám az adóhatóság tudomásom szerint nem foglalkozik ezzel. Sokan gondolják úgy, hogy ilyen körülmények között abbahagyják a működést. Mi azért nem tehetjük, mert elég sok pénzt invesztáltunk bele, kénytelenek leszünk előre menekülni.
Somogy megyei laptársunk egy olyan vállalkozót kérdezett a témában, amelynek cége négy telephelyen is üzemeltet autóbontót. Viszló Ferenc, a vállalkozás tulajdonosa az adóelkerülés megakadályozását gondolja törvényhozói szándéknak. A változások tükrében ők sem tehetnek mást, mint megpróbálnak előremenekülni, amiért is egy saját adminisztrációs rendszert hoztak létre. Ez azonban egy kisebb autóbontóra rendkívüli terhet ró.
– Egy bonyolult, nehezen követhető rendszer jön így létre, amire a bontók nincsenek felkészülve. Mi már korábban kialakítottunk egy saját fejlesztésű, web alapú nyilvántartást, ami programozót is igényelt. Az eddig is követelmény volt, hogy csak minősített alkatrészt szabad eladni, szakemberek megvizsgálták, ebben nem látok nagy változást – fejtette ki Viszló Ferenc.
Új feladatok várnak engedéllyel bíró bontókra
Bár immár 2008 óta csökken az autóbontókban leadott gépkocsik száma, a mostani változások további nehézségeket jelentenek. Az, hogy a bontóknak garantálniuk kell, hogy balesetet nem okozó jármű alkatrészeit értékesítik, nem egyszerűen teljesíthető. Ugyanakkor érdekük is, hogy ez így legyen. Szerencsére sok kézen átmegy egy gépjárműből kiszerelt alkatrész, így sok embernek kellene tévesztenie az eladótól a szerelőig, hogy baj történjen. Az adminisztrációs terhek viszont jelentősen megnövekedtek januártól, ezért akár egy plusz munkahely is szükséges lehet a nyilvántartáshoz, amit a kisebb autóbontók nehezen tudnak teljesíteni.
Két konkurenciájuk van a törvényesen működőknek
Több autóbontással foglalkozó vállalkozás vezetője szerint is nehéz felmérni, hogy a piac hány százalékát uralják az illegális bontók. Azt a laikusok is sejtik azonban, hogy a tortából nagy szeletet hasítanak. Őket – az adószámmal nem rendelkezőket – nehéz felderíteni, miközben a regisztrált műhelyeket járulékok, adók, adminisztrációs terhek sújtják és környezetvédelmi ellenőrzéssel felügyelik. Más oldalról nézve pedig: az internetes adásvételek oldalai tele vannak magánszemélyek hirdetéseivel, akik külföldről behozott, okmányok nélküli kocsik alkatrészeit árulják. Nem egy darabot, és nem is tízet, hanem alkatrészek százait.
Mit mondnak az emberek az új bontó-rendeletről?
Farkas József, Eger – A változásokkal messzemenően egyetértek, mert rendnek kell lennie. Mondom ezt függetlenül attól, hogy miután 51 éves koromban súlyosan megbetegedtem, mindent, az alkatrészt is a legolcsóbban próbálok megvenni. Nem szégyellem: akár feketén is. Az interneten kedvezőek az árak, ám ezzel nem élhetek, mert még egy A4-es nyomtatvány kitöltése is nehézségeket okoz a betegségem miatt. Birinyi Ferencné, Andornaktálya – Olyan emberként, aki maga is üzletvezetéssel foglalkozik, tudom, hogy nem volt helyes a korábbi gyakorlat, amikor bizonytalan eredetű használt alkatrészek voltak főleg forgalomban. Helyes az, ha pontos nyilvántartást vezetnek a bontást végző vállalkozások. Igaz ez, még azon az áron is, hogy így esetleg drágábbak lesznek a termékeik. A vevő cserébe egyfajta garanciát kap. Kis Sándor, Eger – Nagyon helyesnek tartom a szigorítást. Dolgoztam karosszéria lakatos műhelyben és megtapasztaltam, milyen sok a garancia nélküli gagyi alkatrész a piacon. Lehet, hogy drágábban juthatunk majd ezekhez, de megéri. Ám ez a rendelkezés a hivatalos bontókat hozza még nehezebb helyzetbe, miközben az internet dugig van bizonytalan eredetű cuccokkal. Rozsnaki József, Felsőtárkány – A gépkocsimat a megszokott szerelővel javíttatom. Még nem csalódtam benne, így nem is nagyon foglalkoztat, honnan szerzi be a szükséges alkatrészt. Műszaki területen dolgozó emberként mindig is úgy gondoltam, hogy nagyon fontos a minőség. Meggyőződésem, hogy ez a törvénymódosítás hosszú távon jót tesz, noha látszatra megint a legális szférát terhelte az állam.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!