– Az elmúlt időszakban nagyon megszaporodott az autókat mindenféle engedély nélkül szállítók száma. Kis túlzással, ha valakinek van egy rozzant trélere, akkor már köti is az autója mögé és „munkára” jelentkezik – mesélte lapunknak egy Gyulán autómentőként dolgozó férfi, aki már tapasztalt veteránnak számít, lévén több mint 15 éve van a szakmában.
– A feketézőknek semmilyen engedélye sincs, miközben nekünk kismilliót kell beszerezni. Komoly költséget jelent számunkra a technika jogszabály szerint karbantartása, állandó és rendszeres vizsgáztatása, a telephely fenntartása, az útdíj megfizetése és még sorolhatnám. Például, ha én lejárt műszakival közlekedem, nyolcszázezer forintos bírságot kapok. Ők meg, lévén a legtöbben személyautót vagy 3,5-es kisteherautót használnak, megússzák egy kisebb összeggel vagy ejnye-bejnyével – hangsúlyozta.
– Ráadásul a legtöbb fusizónak fogalma sincsen, hogyan kell szakszerűen, a közlekedést nem veszélyeztetve felpakolni, szállítani egyes járműveket. Nem véletlen, hogy az elmúlt időszakban megnőtt a tréleres borulásokról szóló híradások száma – vette át a szót egy békéscsabai autómentő, aki szintén több évtizede foglalkozik szállítással, autómentéssel. Elmondta, azért elkeseredettek, mert hiába jelezték a problémákat szinte az összes létező hatóságnál, mindenhol azt a választ kapták, hogy nem tudnak mit tenni.
– A feketézők becstelen eszközökkel szorítják ki a becsületesen dolgozókat. Akkor most mi is adjuk vissza a cégeinket és dolgozzunk fű alatt? Úgy tűnik, úgy jobban megérné – tették fel a kérdést.
Sérült vagy műszaki hibás járművek továbbításához nincs szükség engedélyre – idézték lapunk megkeresésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál a vonatkozó jogszabályt, a 261/2011-es kormányrendeletet. A szaktárcánál – melybe beolvadt a közlekedési hatóság – hozzátették: az autómentés alapvetően díj ellenében végzett közúti árutovábbítási tevékenységnek tekinthető, az ezzel foglalkozó vállalkozások többsége pedig rendelkezik közúti árutovábbítási engedéllyel.
Számos követelményt kell teljesíteni a sofőröknek, számlát kell adni
A regula szerint tehát pénzért csak engedéllyel lehet fuvarozni, kivételt jelent azonban az, ha sérült vagy műszaki hibás kocsikról van szó. Ellenben, ha minden rendben van a szállítani kívánt autóval, akkor kell hozzá papír.
A fuvarozás közúti közlekedési szolgáltatásnak minősül. Azt csak gazdálkodó szervezet és vállalkozás végezheti – és számlát kell adnia –, kizárólag közlekedési hatóság által kiadott engedéllyel. A volán mögött csak olyan ülhet, akinek megfelelő jogosítványa van a tehergépjárműre, aki rendelkezik pályaalkalmassági minősítéssel, illetve aki bizonyos követelményeknek eleget – ezeket a papírokat mind magánál kell tartania a sofőrnek.
A díj ellenében közúti árutovábbítást végző teherjármű fuvarlevéllel vehet részt a forgalomban. A fuvarlevélnek tartalmaznia kell többek között az árutovábbítás jellegét, valamint a jármű rendszámát és a gépjárművezető nevét.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!