Hazánk közútjain, de különösen az M1-es autópályán mindenki óriási veszélynek van kitéve, ha bolgár, román, ukrán, netán moldáv rendszámú, autókkal púposra pakolt utánfutót kénytelen követni. Miközben az sem jó gyakorlat, hogy úgymond, tűzzünk el mellőle. Mivel arra sincs garancia, hogy a hányaveti rakomány ne boruljon a nyakunkba, amikor elhajtunk mellette. A napokban a megyei rendőr-főkapitányság járőrei éppen az M1-esen kapcsoltak le egy ilyen, roncsderbikről itt ragadt négykerekűeket cipelő járművet. A sofőrre bírságot szabtak ki, és a labilis járműszerelvény sem közlekedhetett tovább.
– Ez nagyon örömteli – mondta dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-Dunántúli Regionális Szerevzetének elnöke. – Büszke is vagyok rá, hogy ez a beavatkozás a „mi” rendőreink nevéhez fűződik. De tegyük hozzá, a jelenlegi jogszabályok és joggyakorlat egyaránt „gyenge”. A jogalkotásnak nem követnie, hanem megelőznie kellene ezt az óriási veszélyforrást.
Ezek a szerelvények szakmailag, műszakilag és közlekedésbiztonsági szempontból egyaránt életveszélyesek. Az ilyen trélereket vontató járművek előtt gyakran halad személyautó, amely jelenti a járműszállító utánfutó vezetőjének, hogy hol van, lesz közúti ellenőrzés. Ezért gyakran el tudják kerülni még a szankciót is.
– Most a büntetést kifizeti a mások életét veszélyeztető rakomány sofőrje, és kész, ami vérlázító – hangsúlyozta a szakember. – De ha a vezetőt letartóztatnák, fogdába zárnák, a járművét pedig elkoboznák, annak gyorsan híre menne Ukrajnától Romániáig. Ezek a fuvarozók gyorsan észbe kapnának, hogy velünk sem lehet packázni. Véleményem szerint, csak a lényegesen keményebb jogszabályoknak, szankcióknak lenne foganatja. Viszont meg lehetne szüntetni a közlekedés biztonsága szempontjából legsúlyosabb veszélyforrást.
Felhívják rá a figyelmet
Dr. Farkas Károly kiemelte, hogy a Magyar Autóklub legközelebbi országos elnökségi ülésén írásban is kezdeményezni fogja, hogy a szervezet hívja fel a jogalkotók figyelmét ezekre a súlyos problémákra, illetve arra, hogy egyértelműen szigorúbb jogszabályokra van ez ügyben szükség.
– Mindenki ismeri a problémát, mindenki beszél róla, miközben a helyzet tarthatatlan – emelte ki a régiós elnök. – Az ilyen járműszerelvények folyamatos és rendszeres ellenőrzése – közlekedésbiztonsági okokból és a társadalmi megítélés szempontjából egyaránt – elengedhetetlen.