A nagyjából 6700 kilométeres hosszúsági vasúti hálózatban 5818 vasúti átjáró található, és ezek nagyon veszélyesek. Ha baleset történik, akkor nagyon súlyosak a következmények a járművezető részére, ezért lehet, hogy az összes baleset mindössze 0,4 százaléka történik a vasút-közút kereszteződésekben, ami a közúti halálesetek 4 százalékáért felelős.
Minden évben átlagosan 25-30 ember veszti életét a vasúti átjárókban történt balesetekben – ha épp nem történik tömegszerencsétlenség. Azért fontos felhívni a figyelmet a veszélyes üzemre, mert a vizsgálatok szerint a balesetek 100 százalékában a járművezetők voltak felelősek. Figyelmetlenség, türelmetlenség, agresszivitás – hajmeresztő dolgokat láttak azokban a kereszteződésekben, amelyeket a próba kedvéért kamerával figyeltek meg a MÁV munkatársai.
Épp ezért a MÁV vasútbiztonsági vezetője legszívesebben újra bevezetné a sebességkorlátozást a vasúti átjárókban. Ez azonban nem feltétlenül ésszerű dolog. Idén eddig 17 halálos baleset történt vasúti átjárókban, ebből 15 olyan helyen, ahol volt és megfelelően működött a fénysorompó. Ezek szerint ahol nagy a forgalom, ott van biztosító berendezés, azonban egyszerűen nem figyelnek rá a közlekedők.
Egy baleset – tízezer ember késik
A balesetek a forgalmasabb vonalakon több tízezer ember életét nehezítik meg, az ütemes menetrend borul. Egyszerre három szervezet – rendőrség, közlekedésbiztonsági hatóság és az üzemben tartó – helyszínel, ami 3-5 órát vesz igénybe, ezt követően indul meg a roncs eltakarítás, a pálya helyreállítása, ami megint 1-5 órát vesz igénybe. Az anyagi kár egyébként a vasúti szerelvényekben-biztosító berendezésekben nem szokott jelentős lenni, inkább a közúti járművek szenvedik meg a találkozást.
A veszélyre próbálták meg felhívni a figyelmet a MÁV Vasútbiztonsági Roadshow záró állomásaként bemutatott balesettel. Talán ezzel kellett volna kezdeni, hogy az elrettentő képeket-videókat be tudják mutatni a többi állomáson. De hát semmi nem lehet tökéletes. Maga a baleset sem volt az, hiszen mindössze 30 km/órás sebességgel haladt a vonatot helyettesítő két mozdony. Elöl egy román M43 (48 tonna, beceneve Dácsia), mögötte egy orosz M62 (116 tonna, beceneve Szergej). Az áldozat egy szebb napokat látott Lada Samara volt.
Amíg a Kamion és Európa utca kereszteződésében lévő átjáróban a nagy eseményre vártunk, a háttérben lévő vágányon zajlott a – engedjék meg ezt a költői túlzást – menetrendszerű forgalom. A MÁV kombi terminálon kamionokat rakodtak, a szembe lévő ipartelepen meg nem állt a flex. És akkor következett a 164 tonna és a 0,8 tonna kölcsönhatása. A szerelvény természetesen meg se érezte a becsapódást, az autó már annál inkább – teljesen összeroncsolódott a bal oldala, az egyik fém ütköző ott állapodott meg, ahol egyébként a vezető feje lett volna. A valóságban ennél sokkal súlyosabb lett volna az ütközés, hiszen az új motorvonatok sokkal gyorsabbak a régieknél. A tanulság: vegyék figyelembe a vasúti átjárók biztosító berendezéseit, ha pedig nincs ilyen, alaposan nézzenek szét. Higgyék el, megéri.
Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!