Az előzés szeptemberben történt, amikor 2054 Ford személy- és haszonjármű talált gazdára Magyarországon – mondta el Laky Andrea, a Ford Magyarországért és Szlovéniáért felelős ügyvezető igazgatója, hozzáfűzve: azért is tartják különösen fontosnak ezt az eredményt, mert a szűkülő piacon egyedüliként lépték át a 2000 darabos eladási határt, így a márka piaci részesedése 13,41 százalékra emelkedett. Ez azért is különösen érdekes, mert igen sok márka éppen szeptemberben ért el negatív értékesítési csúcsokat.
Nem így az Opel, a Volkswagen és a Skoda; ezek nyáron is egyenletes eredményt értek el, a VW-eladások pedig jelentősen növekedtek is. A magyar piacra az is jellemző ugyanakkor, hogy a tömegmárkák jó része vergődik az olcsó autók iránti kereslet viszszaesése miatt, és különféle módszerekkel próbálkozik a kereslet fenntartása érdekében. A Renault Hungária Kft. például minden – a két évvel ezelőtti piaci bevezetés óta átadott – Dacia Loganra három évre terjeszti ki az eddig kétéves ingyenes assistance szolgáltatást.
Vannak más módszerek is: értesüléseink szerint az egyik vezető budapesti autókereskedő vevőcsalogatóként minden vásárlójának 200 ezer forintot ad készpénzben, mintegy ajándékként. Igaz, ezt beépíti a finanszírozásba, ugyanakkor a készpénz ajándék felveti a személyi jövedelemadó elkerülésének gyanúját.
A prémium szegmens nem panaszkodik, sőt az Audi, a Mercedes és a Volvo több mint százzal növelte forgalmát. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke az idén legfeljebb 190 ezer személyautó eladásával számol a tavalyi 199 ezer után, megjegyezve ugyanakkor, hogy az importőrök az év elején még 250-260 forintos euróra készítették a terveket, most azonban pénzintézeti körökben már 280-as kurzust várnak a hónap végére. Az elmúlt hónapról azt mondta: már érzékelhető a megszorító intézkedések előszele. A reáljövedelem csökkenése ugyan csak jövőre fog érződni, de a tömegmárkák vásárlói meggondolják, hogy a jövedelem, illetve a tartalékok terhére gépkocsit vegyenek-e. Ezért az MGE 2007-re 170 ezer személykocsi eladását prognosztizálja.
Igazából az októberi forgalomba helyezési adatok lesznek ijesztőek, ha folytatódik az eladások szeptemberben tapasztalt esése – jelentette ki Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, aki szerint a politikai zűrzavar, az utcai demonstrációk a kereskedelem egyik ágának sem tesznek jót. Az autókereskedők és -javítók európai tanácsának legutóbbi brüsszeli üléséről szólva elmondta: Nelly Kroes, az unió versenyügyi biztosa arról számolt be, hogy az autókereskedelem liberalizációja óta mindenhol gőzerővel építik a többmárkás kereskedéseket, és folyik a tőkekoncentráció is. A kisebb kereskedő vállalkozások ugyanakkor nem tudnak megfelelni a gyárak által támasztott beruházási igényeknek, és hasonló okokból a vártnál jóval kevesebb független szerviz jelentkezett a gyáraknál márkaszerviz-szerződésért.
Az is elhangzott Brüsszelben, hogy az autógyártók egy része még mindig igyekszik akadályozni a határokon átnyúló kereskedelmet, így azt is, hogy akár magyar kereskedők más EU-tagországokba adjanak el autót. Pedig az adóterhek nélküli, úgynevezett gyári vagy szállítói ár nálunk a legalacsonyabb Dánia után, ahol még a magyarországinál is magasabb adók sújtják az autókereskedelemet.