Futótűzként terjedt a hír az év elején: oldalára borítottak egy autót a debreceni Tócóskertben, de nem huligánok hőbörgéséről vagy garázdaságról volt szó, hanem kitervelt akcióról. A kisautó alól ugyanis barbár módon vágták ki a katalizátort. Februárban az Angyalföld térről érkezett bejelentés, ekkor a rendőrök felfigyeltek egy gyanús járműre, ami menekülőre fogta. Az üldözés Nyírábrány közelében ért véget, miután az elkövetők nekihajtottak egy rendőrautónak, majd futásnak eredtek.
Az előállításuk után kiderült, hogy a gyanú szerint a trió több, Debrecenben történt katalizátorlopással és autófeltöréssel is kapcsolatba hozható volt. A meneküléshez használt autót a rendőrök átkutatták, abban akkumulátoros flexet és egyéb eszközöket találtak. – Nem vagyok meglepve a témafelvetésen – jegyezte meg a beszélgetés elején Taskó Rodrigó, autóbontással foglalkozó vállalkozó, miután arról érdeklődött a Napló, hogy minek köszönhetőek az elszaporodni látszó katalizátorlopásos esetek.
Sokat érnek
– Érdemes az alapokkal kezdeni: minden befecskendezéses járműben, nagyjából a nyolcvanas évektől napjainkig, legyen az benzin- vagy dízelhajtás, kötelező a katalizátor megléte, lényegében ez a berendezés felel a kipufogógázok közömbösítéséért – tudatta Taskó Rodrigó. Ezekben a katalizátorokban jellemzően három nemesfém: a ródium, palládium és platina található meg változó arányban. Ezen nemesfémek világpiaci ára az elmúlt öt évben meredeken emelkedett, de egy-másfél éve olyan kiugró drágulás állt be, amelyre az illegális piac is felfigyelt.
Jól jellemzi az értéknövekedést az a tény, hogy egy gramm ródium jelenleg 180 ezer forint körül mozog a tőzsdén. Ahogyan változik az ár, jellemzően úgy figyelhetőek meg kilengések a lopások területén is – mondta el a szakember. – Nem volt véletlen, hogy egy Opel Corsát borítottak az oldalára a Tócóskertben, jegyezte meg Taskó, miután a lopásokkal leginkább veszélyeztetett autótípusokról kérdeztük. Esetükben van egy bizonyos évjárat és motortípus, ami célkeresztbe helyezi a márkát, ugyanis ezeket egyidőben olyan katalizátorral látták el, amelynek piaci ára ma 180-200 ezer forintot is érhet. Erről sok esetben a kis értékű autó tulajdonosa nem is tud, de erre kifejezetten utaznak a tolvajok. Olyan esettel is találkozni, hogy autóvásárlást mímelve próbakörre viszik az autót, majd két sarokkal arrébb szűk tíz perc alatt megszabadítják az értékes alkatrésztől, a tulajdonost meg elaltatják azzal, hogy lerobbant a kiszemelt verda – jegyezte meg.
Könnyű prédák?
A legnagyobb pácban azonban a hibrid hajtású autósok vannak, szűkítve a kört a Toyota Priusosok. – A Prius katalizátorok a legértékesebbek a piacon, ezekért akár ötszázezer forintot is elkérnek, ráadásul az autó kialakítása is olyan, hogy az alkatrészt könnyen hozzáférhető helyre tették a japán mérnökök, ezzel tovább tetézve a bajt. Tudok olyan esetet, hogy a fővárosban egy éjszaka alatt hét Toyotát szabadítottak meg a katalizátorától, ráadásul mindezt egy bizonyos kerületben – mondta el Taskó. Az autóbontással foglalkozó szakember nem mellesleg pont a felfutó nemesfémárak okán bővítette vállalkozását katalizátorfelvásárlással. – Nem túlzás kijelentenem, ma az országban tízezres nagyságrendben foglalkoznak feketén a katalizátorok adásvételével, ezzel is elősegítve az illegális beszerzést és a lopásokat. Hozzánk csak nyilvántartásba vétel mellett adható le ilyen alkatrész, amelyről fotó is készül, így a visszaellenőrzés adott – tudatta a vállalkozó, majd folytatta. – Mára tíz autóból nyolc úgy érkezik be, hogy nincs alatta katalizátor, ez is arra utal, hogy az eladók is tisztában vannak ennek értékével. Ezzel együtt a „hamisítás” is egyre gyakoribb, megesik, hogy a kerámiabetétet – ami a nemesfémet is tartalmazza – kiszedik a katalizátorból, majd kitöltik valamilyen más anyaggal, amiről az avatatlan szem nem veszi észre, hogy átverték – mondta.
A problémára több cég is szakosodott már, különböző megoldásokat, védőpajzsokat kínálnak, amelyek jó szolgálatot tehetnek, bár a legtöbb autós akkor gondolkodik el a védekezésen, ha már kár érte. Kérdésünkre a rendőrség sajtóosztálya azt közölte, hogy nem vezetnek külön nyilvántartást a katalizátorlopásokról, viszont a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén Debrecenben, Püspökladányban és Balmazújvárosban is történt az idei évben ilyen eset egy-egy alkalommal.
Nyitókép: police.hu