A múlt hét enyhe időjárásának köszönhetően gyorsan elolvadt a hó és a jégpáncéllá fagyott ónos eső, ám a héten csapadékra és mínuszokra figyelmeztet a meteorológia. A közutak kezelői ismét elkezdhetik szórni az útfelületet, ez a gépjármű-tulajdonosoknak olyan, mintha kést forgatnának a szívükben. A só a járművek egyik legnagyobb ellensége, alkalmas a rozsdaképződésre.
– A közeljövőben reális esély nincs arra, hogy Szekszárdon kivezessük a nátrium-klorid alkalmazását a síkosságmentesítésből. Az országos gyakorlatnak megfelelően a kloridtartalmú vegyületek a leghatékonyabbak és leggazdaságosabban beszerezhetők – mondta el Kővári Ildikó, az Alisca Terra Nonprofit Kft. sajtószóvivője. – Az útszórósót nem keverjük semmilyen anyaggal. A só olvasztó hatása mínusz 10 Celsius-fokig működik, az alatti hőmérséklet esetén folyamatosan csökken az olvasztó hatás, ilyen esetben már csak érdesítő anyag kerül ki, mivel az útszórósó ekkor már teljesen hatástalan.
Az Alisca Terra Nkft. végzi évek óta a megyeszékhely útjainak gépi síkosságmentesítését. A kézit a Vagyonkezelő Kft. és az önkormányzat dolgozói végzik.
– Kollégáink folyamatosan figyelik az időjárás-előrejelzéseket, a havazás kezdetekor munkatársaink azonnal feltöltik a szórógépeket és megkezdik az utak elősózását. A havazás időtartama alatt hóekével, mechanikailag távolítjuk el az utakról a hóréteget – tette hozzá Kővári Ildikó. – Szekszárd belterületi úthálózatának hossza 120 kilométer, ekkora útfelületet kellett megtisztítania és síkosságmentesíteni társaságunknak. A kiszórt útszórósó mennyisége eddig 220 tonna volt, emellett az érdesítéshez használt granulált kohósalakból összesen 180 tonna került ki a város útjaira és a közterületekre kihelyezett 240 darab szóróládába – jegyezet meg a sajtószóvivő.
Egy út, egy mosás – ez lenne a megoldás
– Nagyon nagy okosságot nem lehet mondani, hogy lehet megelőzni azt, hogy a latyakkal együtt ne szedje fel a sót a jármű, és ne induljon el kémiai reakció az alvázon, küszöbökön és a kerékjáratokban – mondta el lapunknak az egyik szekszárdi márkaszerviz munkatársa. – A Németországból behozott autóknak szinte szétesik a klímahűtőjük – az alumíniumot is kikezdi a só – , cáfolva, hogy tőlünk nyugatabbra nem sózzák az utakat. Nyugodtan felejtsük el azt a tévhitet, hogy télen nem szabad autót mosni. Ez nemhogy megengedett, hanem egyenesen ajánlott, hisz ilyenkor sokkal több csapadék, só és sár verődik fel az aljára. Akár minden használat után érdemes lehet a benzinkutaknál gőzborotvával megtisztítani a kasztnit, különös tekintettel a kerékdobokra. Fagyok idején nem jó a fűtött garázs, mert egy másik ellenséggel is meg kell küzdenie a karosszériának: úgy hívják, pára. Százszázalékos biztonság nincs a finom por és a víz ellen, ez velejárója az autózásnak.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!