Megint jön a tél. Ugyan már, tavaly szinte végig tavasz volt, nem kell a nagy felhajtás – vélekedhetnek jó néhányan. Nos, mindenkinek szíve joga azt gondolni, amit akar, de azért a szezonális felkészítés és autóápolás időjárástól függetlenül ajánlott.
Felszerelés
Ha másért nem, legalább a nagy valószínűséggel várható úgynevezett sónedves utak miatt veselkedjünk neki autónk ráncba szedésének. Kezdjük a karosszériával! Az ápolást – akár nyár, akár tél előtti – egy alapos mosással kell kezdeni. Olyannyira alapossal, hogy a belső teret se hagyjuk ki. A csomagtérből el lehet távolítani a napellenzőket, a nyári szélvédőmosó folyadékot, a helyükre hólapát, jégkaparó, fagyálló hűtőfolyadék és fagyálló szélvédőmosó kerüljön. Ezenkívül nem árt rendszeresíteni egy takarót (lerobbanás, dugó, hótorlasz esetére), valamint hóláncot, főként annak, aki gyakran jár havas vidékre.
A tél előtti nagytakarítást és autóápolást saját kezűleg és autókozmetikákban is el lehet végez(tet)ni. Mi több, ilyenkor, szezonváltáskor rengeteg szerviz, gyorsszerviz és szakszerviz kínál úgynevezett téli csomagot, amely a jármű műszaki felkészítését tartalmazza. Kisebb rutinnal és eszközparkkal ez is könnyen ellenőrizhető “eská”, a lényeg, hogy a világítóberendezések, az ablaktörlő lapátok, a hűtőrendszer fagyásvédelme és az akkumulátor állapota egyaránt megfelelő legyen. Máskülönben az első ködszitálásban eltűnünk a többiek látóteréből, maszatos lesz az ablak, megreped a hűtő vagy a blokk, no és nem indul az autó.
Konzerválás
A tisztítás alapossága mellett a fényezés és a karosszéria műanyag és gumielemeinek védelmére is ügyelni kell. A tiszta és száraz felületeket ajánlatos az anyaguknak megfelelő ápoló- és védőszerrel bevonni. Erre a célra a fényezett karosszériaelemek esetében legjobb a viasz (bedörzsölve), vagy újabban a nanotechnológián alapuló különböző védőfolyadékok alkalmazása, míg a műanyag és gumi alkatrészek esetében a különféle impregnálószerek jöhetnek szóba.
Még mielőtt azonban sebtében felhordanánk a drága konzerváló anyagokat, nézzük át alulról, felülről, elölről, hátulról és oldalról a karosszériát! Van-e rajta sérülés? A legveszélyesebb az a behatás, amely miatt már a fém is látszik. Ezt haladéktalanul, de legkésőbb az utak sózása előtt el kell tüntetni. Javítófestékkel, csiszolóvászonnal, higítóval, lakkal és viasszal nagy eséllyel saját kezűleg is orvosolható a baj. Az esetleges korrózióképződésnek biztosan elejét tudja venni egy lelkes amatőr is, de az igazán jó végeredmény érdekében jobb szakműhelyre bízni a dolgot.
Kenés
Manapság már nem jellemző a külön téli és nyári motorolaj kereskedelmi jelenléte. A kenőanyagok zöme többfokozatú, azaz egész évben használható. Ettől függetlenül télen a folyósabb, alacsony viszkozitású (0-5-10W) olajok használata javasolható, amelyek hidegben is könnyen cirkulálnak a motorban. Mindazonáltal külön a tél miatt nem szükséges olajcserét beiktatni, de ha úgy jön ki a szervizperiódus, érdemes hígabb olajat választani. Ha már itt tartunk, törekedni kell arra, hogy hidegben mellőzzük a rövid távú autózást. A sarki boltig nem melegszik be a motor, nem jut el az olaj a kellő helyekre, s ez hosszú távon erős kopást eredményez.
A motornak és az embernek egyaránt jó szolgálatot tudnak tenni a különféle motorelőmelegítők. Nem helyes az erőforrást alapjáraton működtetni és várni a vízhőfok-mutató elmozdulására, elsősorban azért, mert ilyenkor feleslegesen jut káros anyag a levegőbe. A hűtőközeget melegítő állófűtési rendszerek (lásd próbánkat), avagy a termoszelven működő, a hűtőkörbe bekötendő hőcsapdák jóval „zöldebb” megoldást jelentenek, ráadásul közülük sokat távműködtetéssel is használhatunk, illetve előre programozhatók. Kellemes meleg az utastérben és még a motor kenése is rendben van.