Mindez azért különösen érdekes, mert péntekre Brüsszelbe hívta 27 uniós tagország ipari ügyekben illetékes minisztereit az Európai Bizottság az autóipart sújtó nemzetközi válság miatt. A találkozó célja, hogy megvizsgálják az ágazat helyzetét, valamint megvitassák a már bevezetett vagy tervezett nemzeti intézkedéseket és az uniós koordináció lehetőségeit.
Az EU már korábban jelezte, hogy a nyár végén kezdődött nemzetközi pénzügyi válság hatásai átgyűrűztek az ipar és a szolgáltatások szektoraiba is. A brüsszeli bizottság nagyszabású gazdaságélénkítési programot dolgozott ki, amelynek leglényegesebb elemeit decemberben a tagországok vezetői is elfogadták.
A Peugeot Citroën és a Renault vezetői pedig január 20-án tárgyalnak a francia kormánnyal a pénzügyi támogatás kérdéséről. A fentiek – különösen a mai brüsszeli rendkívüli találkozó – kiváltó oka az európai autóeladások tavalyi, de különösen az utolsó negyedéves riasztó mélyrepülése.
Nyugat-Európában a forgalom 8,5 százalékkal, 13,558 millió darabra zuhant, vagyis több mint 1,2 millióval kevesebb új kocsi kapott rendszámot, mint 2007-ben. Ez a legnagyobb esés 1993 óta.
Az európai adatokkal összevetve nem is látszik katasztrofális eredménynek, hogy tavaly 10,4 százalékkal kevesebb, öszszesen 158 628 személygépkocsi kelt el Magyarországon. Nagy-Britanniában például 11,3 százalékos volt a piacszűkülés, Olaszországban 13,4, Norvégiában 14,4, Svédországban 17,2 és Spanyolországban 28,1 százalékkal vettek kevesebb autót.
A kereslet dinamikája ugyanakkor nem ad okot optimizmusra Nyugat-Európában. Az elmúlt hónapban 18,5 százalékos volt a forgalomesés, novemberben pedig 26,0 százalékot regisztrált az Európai Autógyártók Szövetsége. A decemberi kisebb mértékű eladáscsökkenést annak tulajdonítja a szövetség, hogy novemberben kettővel kevesebb volt a munkanapok száma. Az EU- és EFTA-országok együttes piacszűkülése pedig 7,8 százalékos volt: a 30 országban 14,7 millió autó talált gazdára.
Az új uniós tagok ugyanakkor nem panaszkodhatnak, hiszen a tíz országban (Málta és Ciprus nélkül) 1,162 millió személykocsi került forgalomba, csupán 0,7 százalékkal kevesebb, mint 2007-ben.
Ami a márkákat illeti, legnagyobb arányban, 29,1 százalékkal az Alfa Romeo eladásai csökkentek, 102 223 darabra, de meglepő módon a 29 339 luxuskocsit eladott Lexus esése is 25,7 százalékos volt. A Saab is rosszul járt, hiszen a 65 ezer darabos értékesítési szint 22,7 százalékkal maradt el a tavalyelőttitől. Ami az esztergomi Magyar Suzuki szempontjából különösen kedvezőtlen: a márka 12,4 százalékkal kevesebb, összesen 250 888 új kocsit adott át vevőinek a 30 európai országban.
Voltak persze pozitív eredmények is. A Dacia például 6,2 százalékkal, 184 100-ra, a Nissan 8,8 százalékkal, 338 ezerre, a Mazda pedig 2,1 százalékkal, 245 ezerre bővítette eladásait. A prémium márkák közül csak kettő tudott előrelépni.
Az Audi 0,2 százalékot ért el 663 000 kocsi átadásával, a Jaguar forgalombővülése azonban meghaladta a 12 százalékot. Igaz, ez utóbbi modelljeiből csak 37 500 talált gazdára földrészünkön.