Míg Nyugat-Európában az utakon futó gépjárművek átlagosan 25-30 százaléka flottakezelt, addig ez a szám Magyarországon mindössze egy százalék (mintegy 30 ezer darab). Elmaradás tapasztalható a kis- és középvállalkozások aktivitásában is: hazánkban az autópark-kezelők portfóliójának átlagosan 10 százalékát adja ez a szektor, Nyugaton azonban 50 százalékra tehető ez az arány. Magyarországon is előbb-utóbb a nyugat-európai trend fog érvényesülni, s ez néhány évben belül a flottakezelési piac robbanásszerű növekedését idézheti elő – vélik a piaci szereplők. Ezt a tendenciát vetíti előre, hogy az elmúlt időszakban egyre nőtt a kis- és középvállalati (kkv-) ügyfeleik száma, akik ma már a flotta típusú beszerzéseik finanszírozása mellé a flottakezelésre is kérnek ajánlatot. A feltörekvő magyar vállalkozások, a multik beszállítói fokozatosan átveszik a nagyok szokásait – emelte ki Gáti Tamás, a piacvezető LeasePlan Hungária Rt. ügyvezető igazgatója, aki az igazi boomot attól várja, ha az államigazgatásban (mentők, rendőrség) is elterjed az autópark-kezelés. Tapasztalataink szerint a kkv tipikusan az a szektor, ahol elébe kell menni az ügyféligényeknek – emelte ki Zsidó László, a K&H Lízingcsoport üzletág-igazgatója.
A döntést egyrészt financiális, másrészt kényelmi szempontok alapján hozzák az ügyfelek – magyarázta Palotai András, a CIB Lízingcsoport üzletág-igazgatója. Míg a nagyobb cégeknél az outsourcing keretében megspórolható költség szól alapvetően a flottakezelés mellett, addig a kisebb társaságoknak nem kell forgótőkét kivonniuk a vállalkozásból, az operatív lízing (tartós bérlet) miatt a bérbeadó könyveiben szerepel a gépjármű, így az nem jelentkezik az ügyfél beruházásai között – emelte ki Gáti Tamás. A flottakezelési szolgáltatás mellett elsősorban a méretgazdaságosság és az ehhez köthető tapasztalat és szakértelem szól – magyarázta Elek Zoltán, a Budapest Autópark elemzője és termékfejlesztője. A nagyobb autópark-kezelők üzemeltetésében egyszerre több ezer autó van, tehát az ügyfeleknek akár egy autóhoz is a több ezer járművel elérhető kedvezményeket, kiszolgálási színvonalat, biztonságot tudnak nyújtani.
A flottakezelés alapvetően az adminisztrációs feladatok csökkentését, átlátható költséggazdálkodást, országos szintű szolgáltatói hálózatot, jelentős beszerzési kedvezményeket és adott esetben az üzemeltetési kockázatoknak a flottakezelő cégre történő áthárítását jelenti – magyarázta Horváth Péter, a Lombard Lízing ügyvezető igazgatója. A flottakezelés gyakorlatilag minden típusú ügyfél és flotta számára hordoz potenciális előnyöket – tette hozzá. A flottakezelést igénylő kis- és középvállalkozások jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, bár náluk nem elsősorban a saját kezelésű flotta fenntartásához szükséges apparátus kiváltása a mérvadó, hanem az, hogy teljes körű és nagyon kedvező árú szolgáltatást kapnak – véli Sós Gábor, az MKB Euroleasing Autópark Rt. kereskedelmi igazgatója. A szakember rámutatott: a kkv-k a flottafinanszírozás révén jóval nagyobb kedvezményeket tudnak kicsikarni, mint ha önállóan próbálnák üzemeltetni járműparkjukat. További előnyt jelent – tette hozzá –, hogy a rendszerint likviditási gondokkal küzdő cégeknek a flottafinanszírozásnál nem kell jelentős összegeket járműbeszerzésre fordítani. A kereskedelmi igazgató tájékoztatása szerint a társaság ügyfelei közül 180-200-an üzemeltetnek maximum öt autóból álló flottát, ez összesen nagyjából 500 autót jelent. A kkv-körnek egyébként nem határoztak meg alsó határt a flotta nagyságára vonatkozóan, tehát akár egy autóval is igényelhetik a szolgáltatást.
A kis- vagy középvállalkozó autóinak az autópark-kezelőn keresztüli biztosítása önmagában nem jelent biztos előnyt vagy hátrányt – fogalmazott Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító kommunikációs igazgatója. A biztosító társaság ugyanis a dolog természeténél fogva elemzi az autópark összetételét, kockázati jellemzőit, és ennek alapján születhetnek meg a besorolások. A társaságok közötti verseny természetesen itt is, mint a magánautók esetében, befolyásolja a végső árképzést, de már középtávon is a kockázati arányok körül rendeződik el a piac. Az autópark-kezelőknek nyújtott szolgáltatásokban az adott biztosító általános szolgáltatási képességei a meghatározók.
A kkv-szektor átlagos flottája igen széles sávban, 5–50 gépkocsi között mozog a tevékenységi kör függvényében, a legtöbb ügyfélnek a piaci szereplők elmondása szerint 3-10 autó van. A LeasePlan Hungária Rt.-nél van példa egy autó kezelésére is – ezen esetekben többnyire nemzetközi cégek magyarországi képiselete az ügyfél –, s nem ír elő minimális darabszámot a Budapest Autópark-kezelő Rt. sem. Mint megtudtuk, jelenleg mintegy 20 egy autós ügyfelük van. A CIB Lízingcsoportnál három autótól vállalnak flottakezelést, a K&H Lízingcsoportnál öttől. A kkv-szektor flottaösszetétele érezhetően változik. Öt évvel ezelőtt elsősorban kis kategóriás autókból állt a gépjárműparkjuk, ez időközben elmozdult a felsőb középkategória felé, illetve egyre többen használnak kishaszongépjárművet – osztotta meg tapasztalatait Gáti Tamás.
A kkv-szektor által igényelt szolgáltatások gyakorlatilag megegyeznek a vállalati szektorban biztosítottakkal, azaz finanszírozás, visszlízing, beszerzés koordinációja, üzemeltetés szervezése, asszisztencia biztosítása, biztosítási ügyintézés és állománygondozás, cseregépkocsi-program, kiegészítők beszerzése és finanszírozása (például téli abroncs, elektroakusztika) – mutatott rá Palotai András. Egy flottakezelő cég szolgáltatási spektruma igen széles, ma a kkv-szektor elsősorban a szerviz-, biztosítási és üzemanyag-szolgáltatásokat igényli – emelte ki Horváth Péter.
15-25 százalék
Az autópark-kezelésért fizetendő havidíj mértéke függ az autó értékétől, értéktartásától, a futamidőtől, a futásteljesítménytől, az igénybe vett szolgáltatásoktól. Havonta egy gépkocsi flottakezelése körülbelül 30-40 ezer forintba kerül – mondták a Lombard Lízingnél. Hasonló összegről számoltak be a Budapest Autópark-kezelőnél is. Az átlagos flottaköltség a flotta összetételétől függ, így egy-két felső középkategóriájú és három alsó középkategóriájú autóból álló ötautós flotta nettó havi költsége mintegy 550 ezer forint, a flottakezelési szolgáltatás igénybevételével elérhető költségmegtakarítás elérheti a havi 190 ezret. Ez hozzávetőlegesen több mint évi 2 millió forintos megtakarítást jelenthet – emelték ki. A piaci szereplők szerint akár 15-25 százalékos megtakarítás is realizálható.
A Magyarországon egyedülálló internet alapú információs rendszer, a P8P, valamint flottaadminisztrációs portál segítségével online nyomon követhetők egy adott gépjármű vagy az egész flotta üzemeltetésének részletei. Az igényeknek megfelelően bármikor naprakész, egyedi kimutatások készíthetők, ezzel elősegítve a hatékony vállalati döntéshozást – véli a LeasePlan Hungária Rt. vezérigazgatója, aki az elektronikus szolgáltatások terén látja a legfőbb fejlesztési területeket. A CIB Lízing üzletág-igazgatójának várakozásai szerint a jövőben várhatóan az egyes ügyletek, szolgáltatások mögött álló kockázatok megítélésében, azaz a konstrukciók egyes pénzügyi elemeiben várható változás. Zsidó László pedig úgy látja: várhatóan a „full csomag” szolgáltatások iránt a jövőben a kkv-ügyfelek részéről is igény lesz. A fejlődés tekintetében két irányban tapasztalható elmozdulás, egyrészt az igényelt szolgáltatások bővülése (csereautó-, asszisztencia-, logisztikai, hozom-viszem, gumiabroncs-szolgáltatásokkal), másrészt azoknak a konstrukcióknak az elterjedése terén, ahol a flottakezelő cég garanciát vállal az általa nyújtott szolgáltatások költségeire – emelte ki a Lombard Lízing ügyvezető igazgatója. A Budapest Autópark-kezelő kínálata a közeljövőben web alapú online szolgáltatásokkal bővülne, amely 24 órás hozzáférést biztosít ügyfelei részére. Így többek között ajánlatkérés (autókonfigurátor), szolgáltatás igénylése (szervizbejelentés, biztosítási esemény bejelentése, bérautó- és sofőrigénylés stb.), riportok, adatszolgáltatás (üzemanyag-felhasználás, szerviz és biztosítási események, illetve költségek, bírságolások, pénzügyi jelentések stb.), aukció (kifutott autók értékesítése), adatkezelés (ügyfél adatainak módosítása), illetve panaszkezelés szerepel benne.