Új, „ártörő” kétszemélyes lakókocsit dob rövidesen piacra a Knaus Tabbert Kft. A Nagyorosziban működő, német tulajdonú cég sorozatgyártásra érett, egyszerű kivitelű modelljének ára Németországban 6 ezer euró alatt lesz, Magyarországon azonban, a magasabb áfakulcs miatt, 1,6 millió forintba kerül majd a Deseo lakókocsi – mondta Botka József, a társaság gazdasági ügyvezető igazgatója. A járműben szériakivitelben nincs konyha és fürdő-WC, ám mindkettő rendelhető.
Márciusban kezdődött meg a YAT (Young Activity Trailer) lakókocsi sorozatgyártása, amelynek belterét a magyar cég szakemberei dolgozták ki. A modell azok számára készül, akik a lakókocsijukban motorkerékpárjukat vagy éppen a jet skit is el akarják vinni nyaralásra.
A YAT lakókocsit a szintén Nagyorosziban lévő, ugyancsak német tulajdonú CF Maier Polymertechnikai Kft.-vel közösen gyártják: utóbbi cég készíti a vázszerkezetet, a Knaus pedig bebútorozza. A CF Maier gyártóüzeme korábban a Knausé volt, utóbbi azonban 2002-ben eladta azt, mivel az anyacég lakóbuszaihoz üvegszálas műanyagot gyártó üzem csak 30 százalékos kihasználtsággal dolgozott a nyugat- európai gazdaság pangása miatt. Az új tulajdonos azóta ellátja munkával a közel száz fővel dolgozó üzemet, ahol nemrégiben készült el a több mint egymillió euróba kerülő új gyártócsarnok és fényezőüzem.
A YAT-ból 400-500 bemutató darabra van szüksége a mintegy 300 európai kereskedőnek, ám miután az üvegszálas műanyag kocsitest gyártásához szükséges sablongarnitúra nagyon drága, naponta csupán kettő hagyja el a gyárat.
Nyugat-Európában 2001 óta jelentősen szűkül a piac, Németországban például a négy évvel ezelőtti 35 ezerről mára mintegy 25 ezerre csökkent az új kempingjárművek eladása. Ezért a Knaus tavalyelőtt megszüntette évi 350-400 járművet kibocsátó portugáliai lakókocsi-összeszerelő üzemét, amely helyett a magyar vállalat szállít az uniós piacra. Így a nagyoroszi leányvállalat a 2004-es üzleti évet a tervet meghaladó termeléssel zárta: az előzetesen tervezettnél négyszázzal több, 3850 lakókocsit és 525 lakóautót szállított exportra.
A 285 főt foglalkoztató Knaus Tabbert Kft. első fejlesztése egy a FIAT Ducato Maxi dobozos haszonjárműre épülő lakóautó volt. A kétszemélyes összkomfortos autó olyan népszerű lett a gyártás megkezdése óta eltelt két évben, hogy több gyártó is hasonlók építésbe kezdett, s emiatt a július 31-én záruló 2005-ös üzleti évben a bázisnál közel 50 százalékkal kevesebb, várhatóan csak 290 darab készül. Az európai lakójárműpiac évek óta tartó szűkülése és a rendelésállomány csökkenése miatt a német Knaus Tabbert Group GmbH a napokban 2500 euróval, mintegy 30 ezerre csökkentette a Box Star árát.
A magyar piacról Botka József elmondta, hogy az új járművek eladása ugyan évről évre növekszik, de a teljes piac 70-80 százalékát lefedő cég még mindig csak évi 70-80 járművet ad el itthon. Viszont amíg az elmúlt évtizedben eladott évi 50-60 járműért készpénzzel fizettek, manapság az esetek kétharmadában hitelkonstrukcióban kelnek el a járművek. A fordulópont – akárcsak Nyugat-Európában – a 2001-es év volt. A Knaus Tabbert Kft. a tavalyi üzleti évben 2,2 milliárd forintos bruttó árbevétel mellett 65,8 milliós adózás előtti nyereséget ért el. A 2005-ös üzleti évre 2,3 milliárd, illetve 130 millió forintot várnak, és 4260 lakókocsi készülhet.