Aki vásárlás előtt áll, megfontolhatja, milyen típust választ. A dízelek étvágya alapvetően kisebb, mint a benzineseké, bár utóbbiaknál lehetőség van a gázüzem kialakítására. Ez a legolcsóbb a jelenleg elterjedt hajtóanyagok közül. Ellene szól a két takarékosabb típusnak a magas bekerülési költség: azonos modellből a dízelt 5-10 százalékkal drágábban kínálják a kereskedők, a gázhajtás beszerelése pedig 200–300 ezer forintnál kezdődik. A fogyasztás viszont mindkét esetben 20-40 százalékkal kisebb a hasonló teljesítményű benzinmotorokénál.
Spórolni a már meglévő autókkal is lehet. A rendszeres karbantartás – a gyertyák és a levegőszűrő cseréje, a megfelelő abroncsnyomás, a motorolaj állapota – literekben mérhető megtakarítást eredményez. Egy hosszabb úton az alacsony keréknyomás miatt akár 2 százalékkal emelkedik a fogyasztás, a gumik kopásáról nem is beszélve. A súly- és légellenállás csökkentése is ezreket hoz a konyhára. Vidékre teljesen fölösleges elcipelni a csomagtartót, a tetőboxot, a kerékpárt vagy a hét végén használt fűnyírót. A pluszkilók és az autó légellenállását megváltoztató szerelvények 1-2 liter pluszfogyasztást okoznak.
A meggondolatlan vezetési stílus ugyancsak gyorsan üríti a tankot. Fék helyett érdemes motorral lassítani az autót. Sebességben hagyva, gázelvétellel lassulva, egy csepp üzemanyag sem kerül a befecskendezőbe, de a fékpofák is tovább tartanak. A gázt máskor sem kell a padlóig nyomni. A forgalom szereplőit figyelve időben le lehet lépni a pedálról, induláskor pedig minél gyorsabban magasabb fokozatba kapcsolni. Ahol lehet, a városi forgalomban sem kell elfelejteni az ötödik sebességet, ezzel 2-3 litert lehet megtakarítani.
Klíma, rádió, telefontöltő: sok lesz egyszerre
Az elektromos berendezések működése terheli a motort. Nyáron a légkondicionáló, télen a fűtésventilátor és a világítás szívja az energiát. Amikor nem nagyon szükségesek, jobb kikapcsolni ezeket. A klíma 1–4, a többi elektromos berendezés legalább fél liter többletet jelent. Dugóban, sorompónál, illetve a közlekedési lámpáknál álldogálva óránként csaknem egy liter hajtóanyagot nyakal be a motor. Ahol 10–20 másodpercnél többet kell várakozni, ott ajánlott leállítani az autót. Ez csak a turbófeltöltős erőforrásoknál tilos, mert azokat leállítás előtt néhány percig ajánlott járatni, ameddig a rendszer visszahűl.
Adalékok és fogyasztáscsökkentő szerkentyűk
Gyakran jelentkeznek új csodaszerekkel és kütyükkel az élelmes vállalkozók. Ezek többségéről idővel kiderül, hogy nem sokat érnek. Az adalékanyagok inkább a motor élettartamát növelik, a fogyasztásra csak minimális hatásuk van. Ennek ellenére igaz, hogy a megfelelően kezelt és tisztán tartott hengerekben tökéletesebben ég el a benzin, a teljesítmény azonos fogyasztás mellett is javul. Az utólag beszerelt csodákról sem bizonyosodott be eddig a 10-20 százalékos ígért megtakarítás. Ha mindez igaz lenne, nehezen elképzelhető, hogy a folyton versengő autógyárak nem csaptak volna már le a berendezésekre.