Szisz Ferenc szinte napra pontosan 140 évvel ezelőtt, 1873. szeptember 20-án látta meg a napvilágot Szeghalmon. Az iskoláit is helyben végezte, illetve Dobozon tanult gépészetet. Huszonhat évesen döntött úgy, hogy tudásvágyát és ambícióit külföldön igyekszik kamatoztatni. Ausztria és Németország érintésével – Ulmban például mozdonyvezető-segéd volt – került a francia fővárosba, Párizsba, egy autós kiállításon próbált magának munkát szerezni – mesélt az életút részleteiről Burányi Gyula, a Veterán magazin munkatársa.
– Franciaországban akkor több mint hatszáz autó- és motorgyártó cég működött. Ma is csodálkozom, hogy sikerült Louis Renault közvetlen munkatársává válnia. Ugyanis akkor még nem beszélte a nyelvet, csak németül tudott, és közismert, hogy a németeket nem igazán szerették arrafelé. 1900-ban lépett be a Renault fivérek híressé váló üzemébe. Hamar művezetővé és később próbaosztály-vezetővé vált. 1905-ig szerelő volt, utána pedig már az egyik versenyautót is vezette – folytatta a Svédországban élő szakíró, gyűjtő.
1906 nyarán rendezte meg a Francia Autóklub az első Grand Prix-versenyt Le Mans-nál, melyre Louis Renault három újonnan tervezett és épített géppel nevezett. Az induló 34 versenyző két nap alatt 1238 kilométert, tizenkét kört tett meg a háromszög alakú, 103,8 kilométer hosszú pályán. Szisz Ferenc már a negyedik körben az élre állt, nem is engedte ki a kezéből a győzelmet, toronymagasan, 32 perccel előzte meg a Fiattal induló Felice Nazzarót. Átlagosan 101,8 kilométer/óra sebességgel repesztett. A sikert 45 ezer frankkal honorálták.
1907-ben ugyanezen a versenyen második lett Felice Nazzaro mögött, 1908-ban pedig ismét a favoritok között tartották számon, de a harmadik körben szétment a Renault hátsó kereke, így fel kellett adnia a viadalt. 1909-ben kilépett a Renault-tól és Párizs egyik elővárosában saját műhelyt nyitott. 1914-ben ismét volán mögé ült az Alda cég felkérésére. Az Opelt vezető Carl Jörn azonban nekiment a kereket cserélő Szisz Ferencnek, aki a balesetet csak töréssel úszta meg. Ám egy kisebb viadalon később ismét indult, begipszelt kézzel.
– A befutott javítóműhelyének fejlődését és a pályafutását az első világháború törte meg. Mint „megbízhatatlan” bevándorlót, besorozták a gyarmati hadseregbe. Ám nyolc hónap után megbetegedett, tífusz miatt szenvedett, és mivel a gyógyulása hosszú ideig tartott, visszaküldték Párizsba – folytatta Burányi Gyula. A Breguet repülőgépgyárban, a szerelőüzemben kapott állást. Mint fogalmazott, élettörténete innentől szokványosnak mondható. Még elindult egy-két kisebb versenyen, taxizott, kisteherautóval fuvarozott.
A francia fővárostól mintegy 40 kilométerre, északra fekvő Auffargisban telepedett le, ott vásárolt magának még korábban egy házat, a Villa Dáliát. Szerény jövedelmét a konyhakert terméseiből egészített ki. Jövőre lesz 70 éve, hogy elhunyt. A síremlék ma is ott található, a Renault és a Francia Autóklub gondozza.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!