Az Európai Parlament ugyanis haladékot adhat ezeknek a modelleknek, vagyis nem kell azonnal a tervezett 120 gramm/kilométeres szint alá csökkenteniük a károsanyag kibocsátási normáikat. A sportautó lobbi elég erősnek bizonyult, a kisebb és olcsóbb modellek esetében azonban nincs menekvés, a jövőben csak a szigorú előírásokat teljesítő új autók kerülhetnének forgalomba. A szaktárca tervei már az év elején világossá tették, hogy az eddigi 150 gramm körüli értékeket minél előbb csökkenteni kell, hiszen a gépjárművekből származó szén-dioxid komoly környezeti károkat okoz. A tisztább motorok előállítása persze nem újkeletű igény.
A gyártók a fogyasztáscsökkentés mellett a „zöldüzem” kialakításában is óriási harcot vívnak egymással. Néhány típus már most teljesíti a 2012-re tervezett normákat, de ezek elsősorban a kisebb modellek. A nagyobb teljesítményű limuzinok, az olcsó családi kompaktok és a sportautók esetében a károsanyag-kibocsátás csökkentése komoly fejtörést jelent a mérnököknek. A gyártók hangsúlyozzák: nincsenek ellene a környezetvédelmi normák szigorításának, de ez a költségek emelkedését vonja maga után. A szűkülő piacon pedig már most is a lehető legalacsonyabb áron kínálják az autókat.
Amennyiben az illetékes szakbizottság után az Európa Parlament is elfogadja az új szén-dioxid-kibocsátási normákat, akkor 2012-től már csak a 120 gramm/kilométer alatti értéket teljesítő járművek kerülhetnek a szalonokba. Egyes becslések szerint az ehhez szükséges fejlesztések csaknem 12 milliárd eurót emésztenek fel, s ezt a gyárak nagy valószínűséggel áthárítják majd a vevőkre. Az új autók ennek következtében a következő években akár 10 százalékkal is drágulhatnak.