A jövő autótrendje: tarolnak majd az olcsó és hibrid modellek?
Az autógyártó cégek vezetői az alternatív üzemanyagok, valamint az olcsó és hibrid autók térnyerését tekintik az iparág legfőbb trendjének, derül ki a KPMG nemzetközi felméréséből.
A 113 autóipari vezető megkérdezésével készült felmérésből kiderül az is, hogy a cégvezetők egyre bizakodóbbak az iparág középtávú jövedelmezőségét illetően, annak ellenére, hogy a kapacitástöbblet és a bizonytalan világgazdasági mutatók komoly akadályt jelentenek az autóipar számára.
Az üzemanyag-hatékonyság válik a kulcskérdéssé
A KPMG felmérésében az autógyártók és beszállítók vezetői úgy vélték, hogy az elkövetkező öt évben az autóvásárlók számára a minőség (86%) és az üzemanyag-hatékonyság (84%) lesz a két kulcstényező. További meghatározó fogyasztói kritérium a biztonság (70%) és megfizethetőség (69%). Egy év alatt 53-ról 63 százalékra nőtt azoknak a szakértőknek az aránya, akik szerint az autóvásárlók az alternatív üzemanyaggal működő járműveket keresik majd.
Kiss Péter, a KPMG energiaügyekért felelős magyarországi partnere a vállalat globális autóipari felmérése kapcsán elmondta, hogy az alternatív meghajtást biztosító technológiák iránti igény egyre fokozottabban jelentkezik az autógyártóknál, melyet elsősorban az üvegházhatású gázok kibocsátásával előidézett klímaváltozás, illetve annak megállítása érdekében tett globális szintű erőfeszítések indokolnak. “Véleményem szerint a globális felmelegedés elleni küzdelem gazdasági gondolkodásunkat meghatározó tényezővé válásával öt éven belül a hibrid-elektromos és alternatív hajtású járművek piaca jelentős mértékű növekedésének lehetünk majd szemtanúi, melyen belül a hidrogén-hajtású autók elterjedése és szélesebb tömegek számára is elérhetővé válása prognosztizálható. A hidrogén egy napon felválthatja a kőolajszármazékok szerepét nem csak a járművek meghajtása, hanem a háztartások és az ipar energiaellátása terén is.” – tette hozzá Kiss.
Daron Gifford, a KPMG nemzetközi autóipari tanácsadási részlegének vezetője kiemelte, hogy az autóipari cégek vezetői optimistábbak az előző évekhez képest, ami nagymértékben annak köszönhető, hogy sokkal tisztább előttük az irány, amin haladni kell.
„Minőségi és üzemanyag-hatékony járművekre van szükség, miközben komoly befektetések kellenek az alternatív források fejlesztésébe.”
A megkérdezett vezetők 81 százaléka valószínűsít jelentős növekedést az olcsó és a hibrid autók eladásában a következő öt évben, és növekedést várnak a hagyományos autók, (67 százalék) és a crossover-kategóriákban (58 százalék) is, ugyanakkor a megkérdezettek mintegy fele szerint pickupokból és hobbiterepjárókból (SUV) várhatóan kevesebb fogy majd.
Az autóipari innováció legfontosabb területének 79 százalékuk a hibrid-rendszereket, 78 százalék az üzemanyagcellákat, 67 százalék pedig a biztonságot fokozó megoldásokat tartja.
A KPMG felmérésében részt vevő vezetők szerint az autóipar 2007-ben mintegy 5-600 ezer alternatív üzemanyaggal, illetve hibrid technológiával működő járművet értékesített világszerte.(Egy évvel korábban mindössze 17 százalékuk jósolta azt, hogy az eladott autók száma meghaladja majd a félmilliót). A válaszadók 32 százaléka most hasonló eladási rátát vár 2008-ra is, negyedük mérsékelt növekedést, azaz 6-700 ezer jármű eladását jósolja, miközben 16 százalékuk 7-800 ezer, 27 százalékuk pedig 800 ezernél is több alternatív üzemanyagú autó eladását várja az idén.
Nemzetközi gyártás és kapacitás
„A következő két évben erőteljes beruházások várhatóak az új modellek és technológiák területén, és valószínűleg nő az Ázsiában előállított járművek száma” – összegezte a megkérdezettek véleményét Daron Gifford.
A szakértők szerint a Kínában folyó igen jelentős beruházások nyomán öt éven belül a helyi autóeladások száma eléri az Egyesült Államokban értékesített autók számát, sőt, 6-10 éven belül Kína jelentős amerikai autóexportőrré válik majd. Ennek negatív hatásaként ugyanakkor Kínában öt éven belül a kapacitástöbblet okozhat majd gondokat.
A nagy autógyártó régiók piaci arányát tekintve az autóipari vezetők 48 százaléka jósolja a japán autók piaci arányának növekedését a következő öt évben (19 százalékuk vár csökkenést), 38 százalékuk az európai márkák térnyerését várja (17 százalékuk jósol csökkenést). Bár a többség továbbra is az amerikai márkák térvesztését jósolja (54 százalék, szemben az optimista 22 százalékkal), ez is biztató lehet az amerikai gyártók számára, hiszen az egy évvel korábbi felmérésben a megkérdezettek 62 százaléka volt borúlátó, és csak 14 százalékuk várta az amerikai autók eladási arányának javulását.
Növekvő optimizmus a jövedelmezőség tekintetében
A KPMG felmérése szerint a vezetők 26 százaléka véli úgy, hogy a következő öt évben növekedni fog az ágazat profitabilitása, míg 14 százalékuk csökkenést jósol – ez optimistább előrejelzés a két évvel ezelőttihez képest, amikor mindössze 16 százalékuk várt növekedést és 28 százalék csökkenést. Mindamellett továbbra is több mint harmaduk (ma 37, két éve 35 százalék) véli úgy, hogy az ágazat jövedelmezősége kiszámíthatatlan.
Daron Gifford, a KPMG Nemzetközi Autóipari vezetője szerint az ágazat már túljutott a mélyponton, és a növekvő verseny is fokozza az optimizmust.
„Az autóipar új és hatékony technológiákra, a hatékonyság és a minőség növelésére összpontosít. Felmérésünk szerint a cégvezetők a költségcsökkentést elsősorban a gyártási és technológiai fejlesztésektől (67 százalék) és az alacsony gyártási költséget ígérő országokba való sourcing-lehetőségektől remélik.”