Az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint 2013-ban még 10 ezer fölött volt azon vállalkozások száma, melyek fő tevékenységként gépjármű szervizeléssel foglalkoztak. 2016-ra a számuk 9434-re apadt, pedig az árbevétel és az alkalmazotti létszám emelkedése azt mutatja, hogy a szektor a válság után ismét emelkedő pályára került. – Szintén kedvező tendenciát mutat a felszámolások és a végrehajtások arányának vizsgálata. 2013 és 2016 között a felszámolások aránya 2,04 százalékról 1,35 százalékra mérséklődött, míg a végrehajtás alá került cégek aránya 10,84 százalékról 8,51 százalékra csökkent – nyilatkozta Halmos Zoltán, az Opten projektmenedzsere.
– A szektorban nagy az árharc az ügyfelek kegyeiért. Azonban nem mindenkit érdekel, mit kap a pénzéért, csak olcsó legyen. A rossz minőség emléke azonban sokkal tovább él, mint az alacsony ár miatt érzett rövidke öröm – mondta Cseh Zoltán, egy márkafüggetlen autójavító műhely munkatársa. – Ma már az autószerelő szakma nem művelhető egy kalapáccsal és egy villáskulccsal. Ha valaki jó munkát akar végezni, akkor nagyon nagy az eszközigénye. A piaci szereplők közül, akik precíz és minőségi munkát kívánnak végezni, fejlesztenek. A mai modern autók tele vannak elektronikával, amely megsokszorozhatja a hibák számát. Mi úgy tapasztaljuk, a munka egyre több, és egyre kevesebb a szakember, aki elvégzi.
Szintén a piac tisztulását és a piaci szereplők megerősödését jelzi a szektor szereplőinek vizsgálata a cég kockázati besorolása alapján. E szerint négy különböző kategóriába soroljuk a vállalkozásokat: az „A” legkevésbé kockázatostól, a „D” átlagot meghaladó kockázatig bezárólag. Ennek alapján jól látható, hogy 2013-ban a két első kategóriába a vizsgált cégek 24 százaléka a közepesen kockázatos „C” kategóriába, míg a legkockázatosabb „D” kategóriába 47,2 százaléka tartozott. 2016-ra ez az arány kedvezően változott: az „A” és a „B” kockázati besorolást a vállalkozások 46,9 százaléka ért el, ami a 2013-as eredménynek majdnem a duplája. A „C” kockázati besorolású cégek aránya 32,3 százalékra emelkedett, míg a legkockázatosabb „D” besorolás aránya 20,7 százalékra mérséklődött, tehát több mint a felére esett vissza.
Egységesítés
A piac szereplői a szektor további tisztulásában érdekeltek, elsősorban a feketén működő ún. „sufniszervizek” felszámolásában, amely kedvezően hatna árbevételükre, de ezt szolgálja az a tény is, hogy 2017. január 1-jétől az autószervizeket is online pénztárgépek használatára kötelezte a törvény. A kedvező statisztikák ellenére a munkaerőhiány a járműszerelésben is megjelent, melynek kezelése érdekében a piaci szereplők, a képző intézmények és a gazdaságpolitika terveinek összehangolására lesz szükség a jövőben – zárta elemzését Hantos Zoltán.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!