Dr. Hamar Zoltán műszaki vezető avatott be minket a hivatalos megnyitó alkalmából a Zala Zone autóipari tesztpálya részleteibe. Magyarországon már a kilencvenes évek közepén megjelentek az első fejlesztőközpontok – jellemzően beszállítóknál –, majd az autóipar fejlődésével ezek száma és mérete is növekedni kezdett.
Közös munkacsoportot hoztak létre, ez dolgozta ki 2010-ban azt a mintegy 100 oldalas műszaki leírást, amelyben egy esetleges autóipari tesztközpont követelményeit foglalták össze – az akkoriban még gyermekcipőben járó önvezető technológiára is kitértek ebben, nem is sejtve, hogy mára milyen fontos lesz ez a terület. A további fejlődéshez szükségesnek érezték egy autóipari tesztközpont létrehozását, amihez 2014-ben szerezték meg az állami támogatást. Világszerte általános, hogy nem piaci beruházásban jönnek létre az ilyen, rengeteg hozzáadott értéket teremtő beruházások, amelyek aztán megfelelő díjazás fejében értékesítik szolgáltatásaikat – így lesz ez Zalaegerszeg mellett is.
A világon egyedülálló, hogy egy helyen van az önvezető autók tesztelésére szolgáló kirakatváros – épületek helyett csak homlokzatok vannak, illetve sok „akadályt” virtuálisan helyeznek el – és a menetdinamikai mérésekre szolgáló rész, ráadásul ezt még kiegészítették közúti tesztkörökkel is. A beruházáshoz kapcsolódóan épülő M76-os gyorsforgalmi úton lesz egy 12 km-es szakasz, ahol a hét meghatározott napjain tesztelésre használhatnak majd a Zala Zone ügyfelei, akár 250 km/órás sebességgel haladhatnak majd akár a robotautók is – a közúti forgalom a párhuzamos „régi” szakaszon halad majd. Fontos még a trilaterális megállapodásnak köszönhetően Magyarországot, Ausztriát és Szlovéniát is érintő kör, amelynél a rengeteg információt a felhőből szerző önvezető autókat lehet hálózat(szolgáltató) váltás közben tesztelni.
A megnyitó alkalmából egyébként ünnepélyes keretek között együttműködési megállapodást írt alá a Zala Zone és az AVL beszállító, utóbbi cég már tavaly szeptemberben tesztelte fejlesztéseit az akkor még bőven építés alatt álló tesztközpontban. A Jaguar/Land Rover fejlesztőközpontja is javarészt a zalai beruházásnak köszönhetően települ hozzánk – a cég képviselői személyesen győződtek meg arról, hogy a kért minőségben (a tervező brit Mira előírásai szerint) épül a pálya. Például a nyolcszáz méteres átmérőjű körfelület különösen nagy síkpontosságú, 4 méteren legfeljebb 2 mm a magasságbeli eltérés – a magyar autópályákon ugyanez az érték 18 mm. A diszkréció is fontos, ezért magas földsáncok veszik majd körbe a tesztpályát, illetve drónelhárító rendszert is beüzemelnek majd, amely rádiójelekkel kényszeríti a földre az illetéktelen repülő szerkezetet (jogszabálymódosítás szükséges a gyakorlati használathoz), illetve beméri majd az irányító pozícióját is, ahová rögtön a rendőrséget küldik.