Kívülről nézve úgy tűnhet, szabadesésben van az európai autópiac, de ez nem jelenti azt, hogy ne lennének pénzes vásárlók: a szabadidő-autók értékesítése például 7%-kal bővült 2011-ben, és ugyanez ismétlődött 2012 első félévében is. Nem véletlen, hogy mindenki ilyen autókat készít, és első német gyártóként az Opel piacra dobta a szubkompakt (a 4,28 méteres hossz a személyautóknál kompakt méret) típusát, a Dél-Koreában gyártott Mokkát.
Mi sem támasztja alá jobban az időzítést, mint hogy 40 000 megrendelést kaptak az autóra. Ez szerencsére nem jelenti azt, hogy elbíznák magukat, Magyarországon például 4 140 000 forint az alapár, amivel az Astra és a fő vetélytársnak tekintett Nissan Juke/Skoda Yeti/Mitsubishi ASX trió alá mentek. Mit kap az ember ennyi pénzért? Fronthajtást, 115 lóerős, 1,6-os benzinest motorleállítóval, nyolc légzsákot, ESP-t stb. Ez még csak az alapváltozat, úgy számolnak, az Unióban az eladások túlnyomó többsége az 1,7-es, 130 lóerős dízel lesz, elsőkerékhajtással – a CO2 alapú adózás miatt – ez legalább 5 540 000 Ft, az összkerekes 5 910 000 Ft-tól indul. A legnagyobb piac Oroszország lesz, ahol az 1,4-es, összkerekes turbó lehet a húzómodell, ezért mifelénk 5 240 000 forintot kell fizetni.
Ennyi pénzért egy igen tekintélyes megjelenésű autót kapunk, a valós méreténél nagyobbnak láttatja magát a Mokka. Sajnos nem csak kívülről, belülről is ez az érzés, mivel nem látni, hol végződik az autó, és a fordulókör is hatalmas. Nem csoda, hogy felár ellenében első-hátsó parkolóradar és tolatókamera is segíti a parkolást. Nagyok és egy kicsit talán túltervezettek a fémfelületek, ívek, hullámok, törések láthatók mindenfelé, kicsik az ablakok. A formatervezők kiélték karaktervonal-fétisüket a Mokka oldalán. Alulról felfelé a következőket látjuk: éles vonal a fekete műanyag borítás és a fényezett felület között. Ez után jön a hokiütőszerű éles perem, ami a hátsó ajtónál hirtelen felfelé fordul. Ehhez kapcsolódik egy sokkal finomabb lemezhullám, majd következik a kilincsek magasságában látható él. Az oldalablak alsó peremét krómcsíkkal emelik ki, ám ezzel még nincs vége, hiszen a tetősín fekete talpával úgy viszik lejjebb optikailag a tetővonalat, hogy valójában nincs lecsapva a tető, hátul megfelelő a fejtér. S az egészet megkoronázza az ezüstszínű tetősín.
Belül azért lehetne tágasabb
A műszerfalon is sokat dolgoztak, a már meglévő elemeket felhasználva igyekeztek összehozni egy új formát, ami sikerült is. Apró szépséghiba hogy a felső kesztyűtartó meglehetősen szűk, egy alma és egy banán nem fér bele egyszerre – zágsón, összesen 19 rakodóhely van az utastérben, igaz, ezek közül egy tucatnyit a négy ajtón található zsebek tesznek ki. Némelyikbe még egy mobiltelefon se fér el, bár a gyár képviselői biztosak benne, hogy a hölgyek képesek lesznek majd mindent megtölteni.
A hátul utazó gyerekek szórakoztatásának megkönnyítésére a könyöklő tövében egy 230 V-os konnektort találunk; nem kell drága autós DVD-lejátszót venni, elég a normál hálózatról üzemelőre beruházni. A csomagtér mérete a kompakt személyautókat idézi, a padló alatti rekesz nem vízhatlan borítású, tehát nem sáros bakancs szállítására való.
Két autót próbálhattunk ki, és megerősíthetjük a gyár által elmondottakat: az elsőkerekes rugózása érezhetően kényelmesebb az összkerekesnél. Ennek oka, hogy előbbieket inkább személyautó helyett veszik majd, a Meriva divatos alternatívájaként. Az 1,7 literes dízelmotor hangja még mindig borzasztó kis fordulaton, javulásra majd csak a Szentgotthárdon gyártott új, 1,6-os dízelgeneráció (110, 130 és biturbóval 160 LE) érkezésével számíthatunk. A benzines turbó sem épp a halk tónusával tűnik ki, de ha nem kíméli a sofőr a gázpedált, elég szépen viszi a Mokkát. Érdekes jelenséget figyeltem meg az előszériás autóknál: a dízelnél a belső, a benzinesnél a külső tükrök remegtek menet közben.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért